DVD: Comfort House

Comfort House (a.k.a. The Secrets of The Comfort House) is een film die de bioscopen niet heeft gehaald. Hij is gemaakt voor televisie en dat is begrijpelijk als je de film hebt bekeken. Het geheel is niet echt bestemd voor het grote doek, dat zou te veel eer zijn. De spanning die de cover doet oproepen - They thought they were safe - wordt nergens gehaald. Om nog maar te zwijgen over het stukje tekst op de achterzijde van het hoesje: ... een ijzingwekkende thriller....

Blijf-van-mijn-lijf
Wendy Sinclair (een rol van Sheryl Lee) is een jonge vrouw met een verleden. Een verleden dat zij niet aan de grote klok hangt, maar dat haar wel drijft in haar werk. In een klein plaatsje zet zij een blijf-van-mijn-lijf-huis op. Vrouwen uit het dorp dat Wendy nog uit haar jeugd kent (haar opa en oma kwamen uit de buurt), worden stelselmatig mishandeld en een toevluchtsoord als het Comfort House lijkt een uitkomst. Echter, al snel lijkt het een opvanghuis voor weduwen te worden. Drie van de vrouwen in het huis krijgen te maken met de moord op hun man. In eerste instantie reageren zij geschokt, maar al snel zijn ze toch ook opgelucht. De mishandeling heeft ervoor gezorgd dat zij niet erg rouwig kunnen zijn om het verlies.

Sheriff 'Trapp' (John Novak) doet er alles aan om Wendy met de moorden in verband te brengen. Hij probeert zijn agenten mee te krijgen door ze hardhandig en bedreigend tegemoet te treden. Curtis (Yannick Bisson) wil hier niet in mee; hij is ervan overtuigd dat Wendy, met wie hij een beginnende relatie heeft, onschuldig is. Tot het moment dat er een krantenbericht opduikt waarin vermeld staat dat Wendy in het verleden een moord heeft begaan. Dit brengt Curtis toch wel even aan het twijfelen. Wendy weet hem echter toch weer aan haar kant te krijgen en samen gaan zij op zoek naar de werkelijk moordenaar en vooral ook naar de reden achter de moorden. Want dat er meer achter lijkt te zitten, is wel duidelijk. Een zoektocht leidt langs de geheime, bizarre geschiedenis van het dorp. De uiteindelijke ontknoping is niet echt verrassend als je erachter komt wie de moorden dan wel heeft begaan?

Sheryl Lee (Wendy)

Spanningsboog
De film weet nergens echt spannend te worden, of het moet die ene scène zijn waarin Wendy aan een 'vuurzee' moet zien te ontsnappen. Maar naast deze ene keer, is de film geen enkel moment een echte ijzingwekkende thriller. Het verhaal komt ook erg traag op gang en die sloomheid blijft 90 minuten duren. Als het dan geen thriller wordt, zou het dan een romantische verhaallijn krijgen door de beginnende relatie tussen Wendy en Curtis? Nee, ook dat is niet het geval. De enige rol die er uitgelicht mag worden is die van John Novak alias Sheriff Trapp. Hij weet de rol zo neer te zetten dat je een enorme hekel aan de man krijgt en dat is ook wat de bedoeling is. De onsympathieke, vrouwonvriendelijk Trapp is het enige personage in de film dat echt iets oproept bij de kijker. Verder is het een erg vlakke en matte film. Jammer, want op zich is het onderwerp van moord en mishandelde vrouwen best aardig en zou normaliter toch tot een spannendere film moeten kunnen leiden. Duidelijk geen film die je per se gezien moet hebben. Zoals de inleiding al vermeldde, is de film gemaakt voor televisie. Voordeel daarvan is dat je niet speciaal geld hebt neergeteld om de film te bekijken en hem dus, zonder schroom, af kunt zetten. Bij een bioscoopfilm is het toch vaak zonde van je gespendeerde euro´s om halverwege de film weg te gaan. Wegzappen is ook wat velen, vooral echte thrillerliefhebbers, zullen doen. Een zeer mager resultaat voor een plot die veel meer had kunnen brengen.

Label: RCV Releasedatum: 17 oktober 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.