DVD: TMNT

SubheaderWederom "Cowabunga!", de tiener-gemuteerde-ninja-schildpadden zijn nu eindelijk ook beschikbaar op dvd. En gelukkig kun je deze keer daarbij gewoon gaan genieten van de originele Engelse stemmen. Voor de nog jonge kijkertjes zet je de Nederlandse stemmen maar aan of de ondertiteling. Met toch een redelijke portie ophef werd de film T.M.N.T. (voor de niet-kenners onder ons, dat staat voor Teenage Mutant Ninja Turtles) in het begin van dit jaar gepromoot, en uiteraard spendeerde ook FOK! er een review aan. Mogelijk is het thuis minder spectaculair dan op het grote scherm in een bioscoop maar de actie spat er nog steeds vanaf. Onze "heroes in a half-shell" van weleer zijn eindelijk op de juiste manier weer terug, en hoe. Het maken van deze animatiefilm zelf heeft tweeënhalf jaar geduurd en dat is gelukkig goed terug te zien in de goede kwaliteit van het beeld

Boomkikker
Wat is dat toch in die boom

De Film
In de originele versie hebben ze een redelijk blik met stemmen opengetrokken, waardoor we kunnen genieten van de stemmen van o.a. Sarah Michelle Gellar, Patrick Stewart en Laurence Fishburne. Die laatste nam de intro van de film voor zijn rekening. Voor de stemmen van de Turtles zelf hebben ze dan weer gekozen voor getrainde stemacteurs. De film is helemaal met de computer gemaakt waarbij ze een enorme vrijheid hebben gekregen voor wat betreft de actie en cameraposities. Dat zorgt er voor dat de dynamiek van de actie en vechtscènes in deze film meer dan goed is. Ook is er weer veel humor te vinden, zowel tussen de gevechten door als tijdens. De kreten zoals "Dude" en "Cowabunga!" zijn dan ook weer geregeld te horen.

kikkergevecht
Is dat wel van roestvrijstaal gemaakt ?

Sfeer
De sfeer van de film is een beetje blijven steken bij de oude series. Dus verwacht geen diepgaand verhaal met een moeilijk te begrijpen plot, maar een onderhoudende film met naast een redelijke dosis zelfspot toch weer dat randje met moraal dat in iedere Amerikaanse film naar voren moet komen. Naast de film kun je op de dvd ook een aantal extra's bekijken. Zo is de film voorzien van een audio-commentaar van de regisseur en kun je nog een alternatieve opening, een verwijderde scène en een alternatieve afsluiting bekijken. Deze extra fragmenten zijn al in een vroeg stadium van de productie komen te vervallen en zijn daarom vaak erg ruw of nog niet zo gepolijst als de beelden in de film. Het is wel leuk om te zien wat voor ideeën de producers hadden met de film, hoewel de weggelaten scènes geen groot verschil hadden gemaakt voor de film, op dat ene puntje in de laatste scène tussen April & Casey na.

Label: Warner Bros Releasedatum: 29 augustus 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: