DVD: Rolling Stones - The Biggest Bang

De oerknal wordt steeds groter met de jaren, althans als het aan de Rolling Stones ligt wel. Van de laatste cd 'A Bigger Bang' in 2005 naar de 'Biggest Bang'in 2007. Deze grootste knaller is een 4 dvd boxed set waarin de laatste tour van de oudgedienden volledig wordt uitgelicht.

Groots
Vier dvd's met ruim zeven uur aan Stones materiaal, dat zijn releases waar Stones fans hun vingers normaal gesproken bij aflikken. Deze uitgave staat in ieder geval boordevol concertmateriaal. Op de eerste en tweede disc komen twee uitgebreide concertregistraties aan bod. Austin en Copacabana zijn de uitverkoren steden en vooral de laatste is een indrukwekkend gezicht. Het bekende strand in de Braziliaanse stad werd omgetoverd tot een locatie waar honderdduizenden mensen konden genieten van het Stones concert. De lastige opbouw van het immense podium wordt nog eens gedetailleerd besproken in een twintig minuten durende extra. Muzikaal gezien zijn de registraties mooi op elkaar afgestemd omdat er weinig dubbele nummers op staan. De shows van de heren zijn weer imposant, elke tour wordt het weer wat groter en duurder lijkt het. Het is soms wat 'over the top' maar hee, het zijn wel de Stones.

De derde dvd bevat enkele duetten (zoals met Eddie Vedder en Dave Matthews) en kortere concertregistraties van steden als Saitama (Japan) Shanghai en Buenos Aires. Het was de eerste maal dat de band in China mocht optreden (al was het met wat censuur) en dus ook voor Jagger en consorten een memorabel concert. Ook hier is een extra aan gewijd. Buenos Aires kreeg ook een speciaal plekje in het hart van de band, omdat het ongeveer het meest uitbundige publiek is dat ze meegemaakt hebben. Dit gekkenhuis wordt mooi in beeld gebracht op de laatste dvd.

De vierde dvd bevat een algemene documentaire over de tour van meer dan een uur, waar onder andere ook aandacht wordt geschonken aan het optreden tijdens de Superbowl. Een logistiek uitdagende onderneming dat uiteindelijk een geweldig resultaat geeft.

De boxset is een prachtige mix van muziek, show en entertainment. Concerten, voorbereidingen, sfeerimpressies, korte interviews en leuke beelden wisselen elkaar af en vervelen eigenlijk nergens. Ook geluid is goed verzorgd en beschikbaar in Dolby 2.0, Surround 5.1 en DTS. Een must have voor de verstokte fans maar ook een mooie aanwinst voor ieder ander. De prijs kan echter wel een belemmering vormen, die zal zo rond de 50 euro liggen, maar dan krijg je er ook wat moois voor terug!

Tracklist

Label Universal Datum: 27 juli 2007 Waardering: