CD: Joe Cocker - Hymn for my soul

Joe Cocker staat vooral bekend om zijn hese stemgeluid en zijn grappige maniertjes. Op deze nieuwe cd, Hymn for my soul is de rauwheid in zijn stem wat minder terug te vinden. Dit komt waarschijnlijk vooral doordat de nummers op de cd over het algemeen wat rustiger van aard zijn. Het zijn immers 'liedjes voor de ziel', zoals de titel van het album vertelt. En de ziel is bij Joe Cocker blijkbaar op zoek naar wat meer rust. Op zich iets waar menigeen zich wel in zal kunnen vinden.

Zielsmuziek
Met titels als You Haven't Done Nothin', Long as I Can See the Light, Beware of Darkness en Hymn 4 My Soul merk je meteen dat de naam van dit album goed gekozen is. Het zijn stuk voor stuk nummers die je ziel raken, muzikaal en tekstueel. Een track die er uitspringt, is Don't give up on me. Een prachtnummer dat muzikaal en qua lyrics erg sterk in elkaar steekt. Het is duidelijk te merken dat Cocker (geboren op 20 mei 1944) ouder wordt, en wijzer wellicht. Hij lijkt met deze cd op zoek naar wat meer verdieping en reflectie in zijn leven. En hij wil dit ook graag overbrengen aan de fans. Hierin slaagt hij aardig.

Typisch Cocker
Zoals reeds gezegd, Cocker staat bekend om zijn typische maniertjes tijdens optreden. Natuurlijk zie je dat niet als je naar een cd luistert. Echter, bij het horen van zijn stem, krijg je toch meteen beelden op je netvlies van een Joe die allerlei 'spastische' gebaren maakt en zijn ogen her en der dichtknijpt. Het feit dat je dat beeld op kunt roepen tijdens het luisteren naar deze cd, maakt dat we toch écht te maken hebben met een heus Cocker-album. Ondanks dat de echte rauwheid ontbreekt, is het een aangename plaat om naar te luisteren. Zowel als achtergrondmuziek alsmede om er echt naar te luisteren is deze cd een goede voor in je collectie. Voor de diehard Cockerfan is hij misschien ietwat te rustig, maar zeker wel eentje die de collectie compleet maakt. Het geeft maar weer eens aan dat het scala van nummers dat deze artiest voortbrengt erg divers is. En dat is toch wel een gave.

Typische Joe Cocker houding

Label: EMI Releasedatum: 23 maart 2007