DVD: Eastern Condors

Al decennia lang haalt Hollywood veel inspiratie uit de Aziatische cinema. Denk aan de recente golf van horror-remakes als The Ring, maar ook aan de vele acteurs en regisseurs die vanuit voornamelijk Hongkong de overstap naar Amerika maakten. Maar af en toe gebeurt het ook wel eens andersom. Zo heeft de Hongkongse film Eastern Condors uit 1986 duidelijk veel elementen overgenomen van de oorlogsklassieker The Dirty Dozen (1967).

Vietnam
Ook in de Aziatische versies worden een stel zware criminelen op een onmogelijke missie in vijandelijk gebied gestuurd. Maar waar de film met acteurs als Charles Bronson en Lee Marvin zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog, worden de gevangen in Eastern Condors Vietnam ingestuurd, om een geheime explosievenopslag te vernietigen die de Amerikanen hebben achtergelaten na hun gedwongen vertrek uit het land en de oorlog.

Een ander niet te missen verschil is dat een aantal personages, waaronder een gevangene, vrouwelijke guerrillastrijders en Vietcongsoldaten allemaal kung fu beheersen. Eastern Condors is dan ook een echte B-film, inclusief belachelijke acteerprestaties en slechte grappen, die vooral draait om explosieve vuur- en handgevechten. Maar wel een zeer vakkundig gemaakte B-film. Regisseur en hoofdrolspeler Sammo Hung is dan ook niet de minste, hij werkte al samen met Bruce Lee en Jackie Chan, en deze film wordt gezien als zijn absolute hoogtepunt.

Explosieve B-film
De actie is dan ook af en toe fenomenaal. Zowel de explosies en vuurgevechten als de kung fu-acties zijn vermakelijk. Vooral op martial-arts gebied springt Eastern Condors boven velen uit het genre uit, doordat de actie daadwerkelijk fysiek en echt is. Geen touwen, geen camerastandpunten waardoor de suggestie wordt gewekt dat ze elkaar raken. Alles is echt, en dat is er ook aan af te zien. Het verhaal, de lachwekkende reacties van de bijrolacteurs en de niet te vermijden grappen en grollen die door cultuurverschillen niet altijd even aankomen, zorgen ervoor dat het toch maar middelmatig blijft. Maar de echte liefhebber weet dit natuurlijk al van te voren en zal alsnog optimaal genieten.

Label: Hong Kong Legends Releasedatum: april 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen.