CD: Arling & Cameron - Best of

Aloha!

Dank voor mensen die lekker eigenwijs doen wat ze zelf leuk vinden. Mensen die hun muzikale neus achterna lopen. Zoals de buurhond sporen van veldmuisjes naloopt, elke dag weer (zonder ook maar een kans te hebben iets te vangen), zo stel ik me voor dat Arling & Cameron de hele dag in platenbakken neuzen. Van die bakken met de meest foute platen, zoals Kermismuzikanten Potpourri deel 26 - nog meer grootere hits.

Fout. Althans het Kermismuzikanten imago. Dat blijkt wel uit deze driedubbele cd, heel traditioneel 'Best of' genaamd. De drie cd's zijn heel prettig ieder rond een muzikaal thema geplaatst:
cd 1: film/soundtrack
cd 2: rock/electro/dub
cd 3: easy tune/novelty

De muziek op de laatste cd is waar ik persoonlijk, onwetend en vol van te snelle vooroordelen, Arling & Cameron mee associeerde. Medio jaren '90 trokken de heren namelijk door het hippe land, getooid in Hawaï shirtjes en dito accessoires, en draaiden ze op 'Popcorn Parties'. Maar het bleef niet bij het reproduceren van foute retro schijfjes (toen nog platen genaamd). Al snel maakten ze zelf nieuwe muziek in dezelfde stijl. Zo suf dat het goed werd. En ook al waren er geen collega-bandjes, dan hernoemden ze zichzelf zodat het leek alsof er een geweldige aanzwelling van volgelingen was.

Dit soort pionierschap en eigenwijsheid kan alleen bewonderd worden. Cd 3 staat vol van deze easy tune nummertjes, maar cd 1 en 2 waren vreemd genoeg voor mij de echte earcatchers. Hebben de easy tunes een zekere 'cheesyness' factor, de eerste twee cd's overtuigen op basis van kwaliteit. Gewoon lekkere volle, dromerige, swingende, intrigerende nummers. Veelal een beetje op het grensvlak van elektronica, maar met een grote mate van veelzijdigheid. Het zou nogal vreemd zijn, wil een luisteraar hier geen plezier uit kunnen halen.

Grootste pluspunt van deze verzamelaar is een breder overzicht van het oeuvre van de heren Arling en Cameron, muzikale duizendpoten pur sang. Alleen dat al is boeiend genoeg om deze uitgave te dragen en de moeite waard te maken.

Vind hier een tracklist.

Label: Challenge Records Releasedatum: 14 april 2007