Film: Curse of the Golden Flower

Zhang Yimou is al sinds eind jaren tachtig bezig met regisseren. Zijn eerste internationale succes kwam met Raise the Red Lantern uit 1991 en recentelijk had hij aardig wat succes met de meer op martial arts gerichte epossen Hero en House of Flying Daggers. Nu is er dan Curse of the Golden Flower. De film lijkt in het rijtje Hero te vallen, maar dan met de focus meer op drama. De cast die Zhang tot zijn beschikking had bestond onder andere uit: Chow Yun Fat (The Killer), Gong Li (2046) en Jay Chou (Initial D).

Het verhaal speelt zich af in China in de tiende eeuw. Het keizerlijke paleis is volop in voorbereiding op het Chrysanten Festival dat een paar dagen later zal zijn. Keizer Ping (Chow Yun Fat) en zijn zoon prins Jai (Jay Chou) keren voor de gelegenheid terug van een lange afwezigheid en completeren zo het gezin, dat verder nog bestaat uit de keizerin (Gong Li), prins Wan (Liu Ye) en de jongste prins. De relaties binnen het gezin kennen vele geheimen en problemen en dat alles blijkt nog het meest door de onderkoelde relatie tussen de keizer en keizerin. Dit is echter maar één van de vele problemen. De keizerin zou al jarenlang lijden aan een mysterieuze ziekte en ondanks de jarenlange medicatie van de koning zelf, verandert er weinig. Niet lang geleden heeft de keizer echter besloten om één extra ingrediënt aan de medicatie toe te voegen. Een ingrediënt dat na vele maanden de geestelijke gezondheid van een persoon zal ondermijnen. Het lijkt echter ook lichamelijke problemen op te leveren en na al die jaren van medicatie wil de keizerin de medicijnen eigenlijk niet meer innemen. Als de keizerin achter de waarheid komt, smeedt ze een plan om de macht te grijpen. Met alle problemen binnen de familie valt het echter niet mee om dit alles op te zetten en voor bepaalde leden geheim te houden.

Curse of the Golden Flower richt zich een stuk meer op het dramatische aspect dan Yimou Zhang’s vorige twee films Hero en House of Flying Daggers. Het eerste uur van de film zijn er geen grootse gevechten, maar worden de problemen binnen de koninklijke familie uitgediept. Er wordt vooral veel aandacht besteed aan de koningin en de twee oudste broers. De koning wordt erg standaard neergezet als de boeman en over de jongste zoon komen we vrij weinig te weten. De regisseur neemt ruim de tijd om dit alles zorgvuldig te vertellen. Zo ruim zelfs dat dit een negatieve invloed heeft op het tempo van de film. Het tempo is laag en de film zal zodoende niet altijd de interesse van de kijker weten vast te houden. In het tweede deel van de film wordt alles langzaamaan aan elkaar vastgeknoopt, wat uiteindelijk zal resulteren in de uitbarsting van deze problematische familie. Ook komen er hier weer een aantal gevechten voorbij die doen denken aan films als Hero. Deze zijn helaas nergens echt indrukwekkend en zijn gezien Zhang’s mogelijkheden gewoon teleurstellend.

Het acteerwerk in deze film is redelijk, maar nergens echt indrukwekkend. Dat hebben we wel eens beter gezien in zijn films en dat is jammer aangezien deze film het vooral van het drama-aspect moet hebben. De film ziet er zoals je ook aan de plaatjes kunt zien erg kleurrijk en uitbundig uit. De film kreeg zelfs een Oscarnominatie voor de kostuums, dus dat zit allemaal wel goed. Veel speelt zich overigens af in het paleis, dus mooie beelden van het landschap en dergelijke hoef je in deze Zhang Yimou film niet te verwachten. Ook het geluid is zoals we gewend zijn van zijn films gewoon goed te noemen. Ondanks dat het allemaal goed klinkt en er mooi uit ziet komt de film nooit echt goed uit de verf en het oordeel komt dan ook niet verder dan redelijk.

Label: RCV Releasedatum: 29 maart 2007
Kijkwijzer: Waardering: