CD/DVD: Korn - Chopped, Screwed, Live and Unglued

Met de woorden Chopped, screwed, live and unglued probeert de nog steeds populaire band Korn aan te geven dat hun zevende studioalbum een stijlverandering heeft ondergaan. Deze verandering is nu uitgegeven in de vorm van een dubbel-cd en begeleidende dvd.

De band uit Bakersfield stond aan de wieg van de nu-metal en was midden jaren negentig nogal genredoorbrekend bezig. Rauwe staccato gitaren en overgangen gecombineerd met de geraspte stem van Davis zorgden voor een nieuw geluid binnen de metalscene. Vandaag de dag heeft Davis nog steeds diezelfde stem, maar heeft de progressie van de band al een tijd lang een plateaufase bereikt. De stijgende lijn liep tot en met Follow The Leader. Daarna waren er de sporadische uitschieters zoals Here To Stay en Twisted Transistor die de band weer even op de kaart zette. Met die laatste sloeg de band weliswaar een nieuw weggetje in qua geluid, maar of de TomTom juiste software had is te betwijfelen. Twister Transistor zelf is een dijk van een track, die de oude rauwe energie van Korn weer naar boven heeft gehaald, maar de rest van het album haalt het niet bij dit nummer. Het album is niet slecht, dat zeker niet, maar een topalbum kan het ook niet genoemd worden. De verandering die op See You On The Other Side echter in gang was gezet wordt nu nog verder doorgevoerd door deze 'Chopped' uitgave.

DJ Michael '5000' Watts heeft zijn tanden in zeven tracks van het laatste studioalbum gezet en heeft eens flink doorgebeten. Of moet ik langzaam herkauwen zeggen, want meer dan een merkbare en irritante vertraging in de pitch van de tracks, met hier en daar een chop en een screwtje, is het bijna niet. De energie van onder andere de opener Twisted Transistor is hiermee volledig de nek omgedraaid. De andere nummers klinken ook bijna allemaal alsof je cd-speler op minder toeren draait of dat de nummers een overdosis valium hebben gekregen. Maar goed, dit schijnt tegenwoordig Screwed and Chopped te heten, langzaam herkauwen vind ik toch een passendere term.
Muziek van Korn is gestaafd op energie en als je die weghaalt blijft er weinig enerverends over, er zijn bijna geen grandioze solo's of diepzinnige teksten. Elkaar begeleiden en knallen, daar draait het normaal om bij Korn.

Disc 2 van de set is gevuld met live-versies van See You On The Other Side (plus hun allereerste single Blind) en ligt een stuk beter in het gehoor dan de eerste cd. De rauwheid is hier wat beter te herkennen al ligt de zanglijn nogal bovenop de rest van de opnamen en een nummer geheel zuiver zingen is niet Davis zijn sterkste kant. Verder staan er nog wat remixen van Coming Undone op waarvan de eerste in dancevorm is gestoken, ook nogal een 'cheesy' track. De AOL-sessies (dus zonder 'fucks') van Twisted Transistor en Coming Undone zijn gestripte versies en klinken aardig, maar dus ook weer zonder de energie waarvan Korn het moet hebben. Al met al is deze tweede cd toch nog wel de moeite waard.

De dvd bevat ook nog wat reddende engeltjes zoals de originele videoclips van Twisted Transistor (die met oa. Snoop Dog en Xzibit ja) en Coming Undone, ditmaal mét rauwe energie. De engeltjes worden echter bruut uit de hemel geschoten door het samenwerkingsverband met Dem Franchize Boys. Coming Undone wordt Coming Undone With It, een 'rock' meets crunk versie van het nummer. Rock kan je het niet meer noemen eigenlijk. De video is tenenkrommend onorigineel en toont alleen maar wannabe blingblingrappertjes met wat 'crunkende' sletjes en ongeveer 10 seconden Jonathan Davis er doorheen gemixt. Het niveau van The Box ongeveer dus, leuk voor puberende puistenpimps, maar muzikaal gezien onacceptabel.

Een analyse van de titel levert dus het volgende op:

Chopped = herkauwd (cd1)
Screwed = verneukt (cd1)