CD: The Veils - Nux Vomica

Met het debuut The Runaway Found bewees Finn Andrews al zijn kracht als veelbelovend muziekschrijver. Die belofte wordt nu dubbel en dwars waargemaakt met het recentelijke album van het vernieuwde The Veils, Nux Vomica. De hedendaagse bezetting van de band heeft ze gelukkig geen windeieren gelegd. Andrews, zanger en brein achter The Veils, brak met de oude leden in 2004 en zocht heil bij enkele vrienden uit zijn geboorteland Nieuw Zeeland. Die combinatie schijnt hem beter te liggen dan de eerste Veils-versie.

Het debuut-album was al een monsterlijk goede britpopplaat met een enkele, verdwaalde kanttekening hier en daar, maar Nux Vomica walst daar qua kwaliteit makkelijk overheen. Andrews zijn kunnen lijkt met grote stappen vooruit te zijn gegaan. Meer durf, meer inhoud, meer power, meer variatie en meer muzikaliteit. Nou is meer niet altijd beter, zoals de titel van het album prachtig weergeeft. Nux Vomica is de Latijnse benaming van Aziatische boom waaruit strychnine geïsoleerd kan worden. Een stof die medicinaal werkzaam is in kleine hoeveelheden, maar dodelijk kan zijn als de dosering verhoogd wordt. Maar in het geval van hun nieuwe plaat is meer wel degelijk beter.

Nux Vomica is een plaat die je vanaf het eerste nummer bij de strot grijpt en pas een kleine drie kwartier later weer loslaat. De sfeer is bedrukkend en bezwerend, waarin de invloed van Andrews te vergelijken valt met die van James Eugene Edwards bij 16 Horsepower en Woven Hand. De pijn en emotie spat in gestroomlijnde schreeuwen van sommige nummers af. Jesus For The Jugular is hier het ultieme voorbeeld van, het beste nummer van de plaat is een waar epos, waarin de opgebouwde spanning in de laatste minuut losbarst. Alsof je verstikkend onder water zwemt en je voor een nieuwe hap lucht nog 10 meter omhoog moet om daar aangekomen de zuurstof door je longen te pompen, een gevoel van bevrijding. Ook de nummers Pan en Not Yet kennen deze bedrukte sfeer. Er zijn gelukkig ook rustmomenten op de plaat (zoals Advice For Young Mothers To Be), maar de aandacht van de luisteraar wordt altijd vastgehouden.

Andrews heeft een dijk van een stem die op zoveel manieren gebruikt kan worden en hij laat dat ook op deze plaat horen. De zang is subliem, de muziek is ook om minstens twee A4-tjes over naar huis te schrijven en dit gecombineerd is mijn oordeel dan ook: kopen die plaat!

Label: Rough Trade Releasedatum: 18 augustus 2006