CD: Dungen - Ta det Lugnt

Een Zweedse paplepel en het besef van eigen kunnen op latere leeftijd leidde tot een hedendaagse, muzikale grootheid. Een grootheid die Gustav Estjes heet en, ondanks zijn 26 lentes, eigenhandig terug grijpt op ongeveer alle stromingen die in de jaren zestig en zeventig hoogtij vierden. Estjes staat in de muziekwereld beter bekend als Dungen. Voor het album speelde hij bijna alle instrumenten zelf in, maar hij wordt op tournee begeleid door een band.

De jonge Zweed werd muzikaal onderwezen door zijn vader, die hem kennis laat maken met Scandinavische folk en jaren zestig pop en rock. Tevens leerde Gustav gitaar en piano spelen van zijn vader. In zijn tienerjaren was het samplen van muziek zijn hobby en hij spendeerde menig uur in de platenzaak, alwaar hij nog meer inzicht vergaarde in de langspeelplaten van de jaren zestig en zeventig. Later kwam het besef dat samplen een overbodig goed voor hem was en dat het zelf bespelen van alle instrumenten een betere oplossing bleek te zijn. Estjes verhuisde naar het platteland waar hij, in de kelder van zijn oma, vaak tot diep in de nacht muziek opnam. Die producten zijn inmiddels op drie geluidsdragers verschenen, waarvan de laatste Ta det Lugnt heet.

Nou ben ikzelf maar twee lentes ouder dan Estjes en is mijn kennis van de 'psychedelische decennia' een stuk minder, maar toch hoor ik in deze plaat zelfs enkele vergelijkingen terug uit die tijd. Op zijn website www.dungen-music.com wordt zijn muziek beschreven als "folkrockpsych", maar wie de CD een paar keer beluistert hoort nog zoveel meer. Inderdaad, het overgrote deel wordt door de term "folkrockpsych" weergegeven. Jimi Hendrix-gitaren, Keith Moon-drums, de psychedelische folk van Jefferson Airplane, de lo-fi Hammond orgels, fluiten en een viool zijn veelal terug te horen. Maar dieper verscholen in de muziek zitten tevens zigeuner-, jazz- en acidinvloeden die de muziek nog eens extra diepgang geven. Zinderende electrische gitaarsolo's worden afgewisseld met akoestische snaren. Orgels en fluiten fleuren het geheel op. Vioolen creëeren een gepaste breekbaarheid, terwijl rauwe drums voor tempo en robuustheid zorgen. Een beleving die aan zou kunnen voelen als een Zweeds, trippy, retrofestival in de noordelijke, donkere wouden; een Woudstock zo u wil.

Meest indrukwekkende nummers voor mij zijn de opener Panda, de acht en een halve minuut durende trip Du E for fin for mig, het bijna even lange Ta det Lugnt en Om du vore en vakthund, waarin een opzwepende gitaarsolo je begeleidt naar een spacy einde.

De CD bestaat uit 13 nummers die een mooie 53 minuten bedragen. Het feit dat alle zang Zweedstalig is, is absoluut niet hinderlijk. Integendeel eigenlijk, het dwingt je om enkel en alleen naar de muziek te luisteren en te genieten zonder afleiding. Het is muziek om in te verdwalen, de weg kwijt te raken in het Scandinavische woud en pas na bijna een uur weer de uitweg te vinden. Voldaan van al het moois en indrukwekkends sta je aan de rand van het bos. Een must voor de "folkrockpsych"-liefhebber!

Label: Memphis Industries Ltd Releasedatum: 2005