Boek: Mozart voor Dummies

Elk persoon heeft wel eens gehoord van Mozart of iets gehoord van Mozart. Al bijna 250 jaar is Mozart een wereldberoemdheid en overal wordt zijn muziek gewaardeerd, door jong en oud. Dat is toch best vreemd omdat de muziek zo oud is, maar vandaag de dag worden zijn stukken nog steeds gespeeld. Rede genoeg dus om wat meer te willen weten van deze grootste muzikale genie aller tijden, zoals velen hem noemen!

Mozart voor Dummies, is zoals elk voor Dummies boek, ingedeeld in een aantal delen, waarbij elk deel weer is ingedeeld in een aantal hoofdstukken. Het boek begint zoals bijna alle boeken over een persoon, met een deel over Mozart zelf. Wie was Mozart, waar groeide hij op, hoe was zijn tijd, wat voor muziek schreef Mozart etcetera. Elk facet van zijn leven wordt kort belicht en besproken zodat je een idee krijgt wie Mozart nu eigenlijk was.
Vervolgens gaat het boek verder over de muziek van Mozart in het tweede deel. Sommige van zijn werken worden besproken en het is maar goed dat ze niet allemaal besproken worden want het zijn er meer dan zeshonderd, vervolgens worden de genres belicht en als laatste krijg je een minicurcus hoe naar Mozart te luisteren. Het bijzondere aan Mozart is namelijk de gelaagdheid van Mozart zijn muziek. Het klinkt licht, maar dat is het zeer zeker niet. Bij de minicurcus zit een cd met 14 muziekstukken van Mozart, je hoeft dus niet zelf naar de winkel te rennen om een cd te kopen, maar het mag natuurlijk wel.
Het derde deel gaat over wat Mozart nu zo bijzonder maakte. Waarom hij nu als grootste muziekgenie wordt bestempeld en de auteur probeert te verklaren waarom mensen nog steeds zo van Mozart houden. Ook komt een aantal musici aan het woord. Zij vertellen waarom Mozart hun zo raakt en wat Mozart voor hun nu eigenlijk betekent.
Het laatste deel is zoals in elk Dummies boek het deel van de tientallen. Je krijgt tien tips over het bijwonen van concerten, tien misverstanden over Mozart, tien nare trekjes van Mozart, zijn tien populairste werken en de tien mysteries rond zijn dood.

Mozart voor Dummies is geschreven door Sander Simons. Simons is in het dagelijks leven PR-consultant en werkte onder andere tien jaar als verslaggever en presentator voor het RTL nieuws. Ook heeft hij eerder een boek geschreven in de voor Dummies series, De Europese Unie voor Dummies.

Voor ik het boek begon te lezen was ik een echte Mozart leek. Ik wist dat hij klassieke muziek componeerde, dat het een wonderkind was en ik herkende zijn muziek van ringtones en reclames. Het boek belicht allerlei facetten van Mozart in normaal Nederlands. Je hoeft geen muziek expert te zijn, je hoeft niet eens noten te kunnen lezen. Het boek leest daarom prettig weg en geeft je een flinke laag kennis om extra te kunnen genieten van Mozart.

Als je interesse hebt in Mozart of klassieke muziek dan is dit boek absoluut een must om te lezen. Vooral de cd die erbij zit en de luistertips uit het boek zorgen ervoor dat je Mozart op een makkelijke manier leert kennen en uiteindelijk leert waarderen, want ik ben het met de auteur eens, Mozart is een echt muzikaal genie.

Uitgever: Pearson Education Benelux B.V. ISBN: 9043010669
Pagina's: 258 Waardering: