DVD: Ben Hur - Collectors Edition

Ben Hur wordt door velen nog steeds beschouwd als de eerste spektakelfilm ooit. De film, die in 1959 in première ging, was de laatste strohalm om het kwakkelende MGM te redden en werd een groot succes. Met maar liefst elf Academy Awards (pas in 1997 werd dit record verbroken) was het de meest bekroonde film ooit. Het verhaal van Ben Hur werd voor het eerst gepubliceerd door Lew Wallace, die er in 1880 een roman over schreef; "Ben-Hur: A Tale of the Christ". Het verhaal werd in 1899 aangepast en uitgevoerd op Broadway en in 1907 voor het eerst verfilmd. Achttien jaar later werd er nog een remake gemaakt, maar de meest bekende verfilming is dus die van 1959. Van deze laatste editie is sinds kort een zeer uitgebreide DVD-box verkrijgbaar, met maar liefst vier discs!

Het verhaal van Ben Hur is vrij bekend. Judah Ben-Hur en de Romein Messala zijn goede vrienden, totdat Messala Judah ten onrechte beschuldigd van het willen plegen van een aanslag op een gouverneur. Judah Ben Hur wordt veroordeeld om als slaaf te gaan roeien op een Romeinse boot en zijn vrouw en zus worden gevangen gezet. Na jaren in slavernij te hebben doorgebracht weet hij op te klimmen in de rangorde en wordt officier. Hij besluit terug te keren naar zijn stad Judea en daagt Messala uit voor de wagenrennen in Caesarea (ziedaar de meest bekende scène uit de film).

De box met vier discs belooft natuurlijk veel goeds. Naast de film vinden we een flinke hoeveelheid extra materiaal, die de echte fan van Ben Hur uren bezig kan houden. Zo vinden we namelijk (op de derde disc) een eerdere, stomme, verfilming van het verhaal van Ben Hur uit 1925 terug; wel leuk om te zien, maar in vergelijking met de versie uit 1959 een stuk minder spectaculair. De film uit 1959 is helemaal gerestaureerd vanaf de originele filmrol en de kwaliteit is behoorlijk goed; zeker voor een film van meer dan veertig jaar oud. Op de vierde disc vinden we informatie over het maken van de film en de rol die Ben Hur in de filmgeschiedenis heeft gespeeld. In de nieuwe documentaire 'Ben-Hur: The Epic That Changed Cinema' zien we de invloed die de film heeft gehad op grote historische- en spektakelfilms; vandaar ook dat we in de documentaire onder andere Ridley Scott en George Lucas voorbij zien komen.

Ook vind je op de vierde disc een soort 'making of': 'Ben-Hur: The Making of an Epic hosted by Christopher Plummer' uit 1994. Een documentaire die een goed beeld geeft van de grote moeite die het gekost heeft om in de jaren vijftig een dergelijke film van de grond te krijgen; daarnaast zien we enkele trailers en fragmenten uit televisieprogramma's over de film. Dat het veel werk heeft gekost om Ben Hur te voltooien blijkt ook uit het laatste interview dat regisseur William Wyler gaf en dat ook terug is te vinden op de laatste schijf. Een tamelijk saaie feature is 'Ben-Hur: A Journey Through Pictures - New audiovisual recreation of the film via stills, storyboards, sketches, music and dialogue'. Deze probeert een soort gekunstelde kijk te geven op de film, in mijn ogen tamelijk overbodig. Wat dan wel leuk is, is om te zien hoe een redelijk jonge Leslie Nielsen, Cesare Danova, Yale Wexler, George Baker en William Russel een screentest doen om in de film te mogen spelen. Tot slot zien we enkele hoogtepunten van de Academy Awards uitreiking uit 1960, waarbij Ben Hur maar liefst 11 Oscars in ontvangst mocht nemen.

Ben Hur: The Collectors Edition is de meest ultieme DVD die ooit van de film is verschenen. Vier discs geven een wel heel compleet beeld van alle ins en outs van Ben Hur. De vraag is echter wel in hoeverre deze uitgave interessant is voor de gemiddelde filmliefhebber. De beeld- en geluidskwaliteit zijn beter dan voorgaande releases, maar je moet wel heel erg van de film gecharmeerd zijn wil je al dat extra materiaal steeds maar opnieuw willen bekijken. Voor de prijs hoef je het op zich niet te laten; voor een slordige dertig euro kun je deze uitgebreide release namelijk aan je collectie toevoegen.

Label: Warner Bros Releasedatum: 23 november 2005 Kijkwijzer: Waardering: