Boek: Ik moet die schoenen hebben! - Paola Jacobbi

Schoenen, schoenen en nog meer schoenen! Ik ben er helemaal gek op en zo heel veel vrouwen met mij. In Sex and the City zijn schoenen enorm belangrijk, maar in het dagelijkse leven spelen ze ook een grote rol voor veel vrouwen. Het liefst hebben sommige vrouwen voor elke broek of rok die ze bezitten een ander paar schoenen. Maar waarom eigenlijk? Dat is de vraag die de schrijfster Paola Jacobbi in haar boek probeert te beantwoorden.

Paola Jacobbi is een bekende journalist en schrijfster voor de
Vanity Fair. Ze werkt en woont in Milaan en dat is erg te merken in Ik moet die schoenen hebben!. Nederlandse vrouwen zijn toch minder obsessief bezig met hun uiterlijk.

Het boek begint met een inleiding over vrouwen en schoenen en bespreekt vervolgens alle aspecten van de schoen. Wat voor schoenen zijn er, de geschiedenis, Imelda Marcos en hoe je je schoenen en voeten mooi houdt. Kortom, alles wat een vrouw moet weten over schoenen komt erin voor, maar hoe goed je het boek ook leest, er komt geen antwoord op de vraag waarom vrouwen zo gek zijn op schoenen. Wel oppert ze wat suggesties, bijvoorbeeld dat vrouwen gek zijn op schoenen, omdat ze je toch altijd wel passen, of je nu 100 kilo of 50 kilo weegt.

Het boek is een lust voor het oog. Knalroze met plaatjes van de o zo geliefde schoenen. Helaas zijn dat de enige afbeeldingen in het boek, wat ik persoonlijk heel erg jammer vond. Jacobbi bespreekt heel veel soorten schoenen, maar foto's waren sprekender geweest dan een simpele omschrijving.

Het boek gaat meer over de soorten schoenen die er zijn, dan over de psychologie achter het 'Ik moet die schoenen hebben'-syndroom. De titel is dus behoorlijk misleidend en had beter kunnen zijn Alle soorten schoenen in soorten en maten! De vrouwen die Paola Jacobbi als voorbeeld gebruikt, zijn ook een beetje apart. Ik herken mij er niet in en ik en toch echt gek op schoenen.

Kortom, het boek heeft weinig overeenkomsten met de titel, maar als je wilt weten wat voor schoenen er op aarde bestaan, is dit een leuke aanwinst!

Uitgever: Uitgeverij Arena ISBN: 9069747103 Pagina's: 128