Film: De Dominee

Klaas Donkers begint zijn carriŔre als stroman voor een invloedrijke drugshandelaar. Maar al snel wil hij meer. Meer macht en meer geld, maar hij wil ook gangstermeisje Annet. Zijn beste vriend Adri is wereldkampioen kickboksen en wil eigenlijk liever een sportschool runnen. Maar daar heeft hij wel geld voor nodig. Dat geld komt er al snel, letterlijk in vuilniszakken tegelijk zelfs. Volgens Donkers is het een kwestie van tijd dat wiet wordt gelegaliseerd. Dus binnen no time zullen ze legaal rijk zijn, zo meent hij. Maar als de legalisatie wel erg lang op zich laat wachten komen er spanningen. Niet alleen tussen Klaas en Adri, maar ook tussen Klaas en Annet en tussen Adri en Annet.

Hoe meer geld er wordt verdiend hoe groter de belangen worden. Iedereen wil wel een graantje meepikken, zowel kruimeldieven als grote spelers op de drugsmarkt. Natuurlijk is er voor niemand een weg terug, de business gaat immers voor alles.


De business gaat voor alles.



De film en de waarheid

Wie bij het bekijken van de De Dominee een waarheidsgetrouw beeld verwacht van Klaas Bruinsma’s leven, komt bedrogen uit. Het is namelijk gebaseerd op het leven van Bruinsma. De makers hebben zich hierbij flink tekort gedaan door er verhalen bij te verzinnen. Het leven van de Nederlandse gangster was immers boeiend genoeg voor een echte film.
Wie de uitzendingen van Peter R. de Vries rond Bruinsma en Mabel Wisse Smit vorig jaar volgde, zag genoeg stof langskomen voor een trilogie rond de gangster.

De film volgt in het begin de opkomst van Bruinsma, maar stapt daarna over op een semi-fictief verhaal rond zijn bodyguard c.q. partner (Frank Lammers) en zijn vriendin (Chantal Janzen).
Het belangrijkste thema in de film is ‘verraad’ en iedereen heeft dan ook een verborgen agenda. Dat de film vooral rust op het onderlinge vertrouwen is jammer. De vader van Klaas, gespeeld door Huub Stapel, leert hem als kind al dat niemand te vertrouwen is, niemand behalve hijzelf. Dit wetende zie je de plotwendingen al van ver aankomen en weet je wie er wel en niet zijn te vertrouwen.


Chantal Janzen: geen Mabel Wisse Smit.


De film schiet op veel fronten tekort. Natuurlijk, Mabel doet niet mee, logisch want de feiten rondom haar zijn te onduidelijk. Maar een Charly wordt toch node gemist in de film. Het is immers bewezen dat hij wel degelijk bodyguard was van Bruinsma. En ook de Neeltje Jacoba ontbreekt in de film, net als de zeilwedstrijden. Dit laatste was immers zijn grootste hobby en had mooie beelden kunnen opleveren. Trouwens, waarom zien we niet meer van het schrikbewind dat Bruinsma voerde, waar blijven al die liquidaties?

De vraag is of we zonder de uitzendingen van Peter R. de Vries De Dominee als een opzichzelfstaande film hadden bekeken. Ja, dat denk ik wel. Vooral omdat je zonder voorkennis meer op het verhaal had kunnen concerteren. Maar Bruinsma werd door de Mabel-affaire een bekend persoon en daarom is het nu duidelijk te zien dat de makers niet zijn ingegaan op het latere leven van Bruinsma. De film houdt nu wel erg abrupt op. Je blijft echt achter met het gevoel: ja, maar er was toch meer te vertellen?

Lees verder op de volgende pagina.