Game: Boktai - The Sun is in your Hand

In principe is de gameplay prima, de besturing van het figuurtje is duidelijk en eenvoudig, en ook de menu's zijn overzichtelijk en intuïtief. Het bedienen van je Solar Gun is makkelijk, en het wisselen van lens en frame (verschillende soorten schietstralen) heb je zo onder de knie. Het principe achter je Solar Gun is dat hoe meer zon de zonnecel opvangt, hoe meer energie en dus munitie je hebt. Da's heel leuk, maar in Nederland schijnt de zon nu eenmaal niet zo heel erg veel en hier komt dan ook een van de eerste nadelen om de hoek kijken.

Je hebt zonlicht echt heel hard nodig, omdat je sommige vijanden alleen dood kunt maken, als de zon 'naar binnen' schijnt (in het spel dus, via de zonnecel). Als je gewoon binnen zit met je GBA-tje vangt de cel natuurlijk veel minder licht op en heb je vaak niet genoeg zonlicht. Resultaat is dat je in de meest debiele standen zit te draaien met je GBA zodat je net genoeg zonlicht hebt om dat eindbaasje af te kunnen maken. Los van het feit dat je er hierdoor uitziet als een of andere weirdo (speel het spel maar eens in een trein!), ben je hierdoor zeker tijdens grotere battles soms meer bezig met de hoek waaronder je Game-Pak staat, dan met de bediening van het spel. Dit komt je spelplezier niet ten goede.

Verder is Boktai - The Sun is in your Hands een spel uit de Konami-stal, en fans zullen dan al weten: stealth is the word, je moet alles in dit spel redelijk pixel-precies doen en je moet je verplicht door een batterij Manga-achtige verhaallijnen heen worstelen. Laatste minpunt is dat je de begeleiding van Otenko (hulp-zonnetje) niet uit kunt zetten, dus als je een puzzeltje een aantal keer overnieuw moet doen, zul je iedere keer naar zijn geleuter moeten luisteren. Daar staat tegenover dat Otenko je helpt met extra hints als je een puzzeltje een paar keer niet haalt.