Game: Boktai - The Sun is in your Hand

Het basisidee van dit spel is even simpel als origineel. Op de Game-Pak van dit GBA-spel zit een zonnecel, die een cruciale rol speelt in het spel. Net als in de echte wereld, wordt in dit spel het ritme namelijk bepaald door de aan- of afwezigheid van de zon. Dat betekent niet alleen dat het in spel nacht is als het voor jou ook nacht is, maar dat jouw wapen loopt op zonne-energie. Je laadt je wapen dus op door in de zon te gaan zitten, je kunt je vijanden vernietigen door ze in een zonnestraal te laten lopen en je kunt bepaalde features alleen gebruiken als je je GBA-console in de zon houdt.

Dus ik kan bruin worden en gamen tegelijkertijd?
Het spel wordt voorafgegaan door waarschuwingen dat je niet te lang in de zon mag zitten en als je dat toch doet raakt je wapen 'oververhit' en functioneert het pas weer als het avond is. Aangezien je de tijd moet instellen voordat je een save-game mag aanmaken, moet je dan dus echt tot 's avonds wachten…!

Ondoden, onsterfelijken en ander nachtelijk gespuis
Wat is nu de bedoeling van het spel? Je kijkt van bovenaf op de wereld waar jouw figuurtje (in het begin heet je 'Solar Boy', later mag je je eigen naam invoeren) doorheen loopt, bijgestaan door een miniatuur zonnetje genaamd Otenko, dat af en toe verschijnt om je handige tips te geven. Hij legt je in het begin van het spel uit dat jij de zoon bent van een beroemde krijger en dat het aan jou is om de wereld te redden (waar hebben we dat eerder gehoord...?) van een zooitje vampieren, onsterfelijken en andere figuren die het daglicht niet kunnen verdragen. Je bent gewapend met een beschermende cape die van je vader is geweest, en een zonnewapen, dat je gedurende het spel kunt upgraden met verschillende lenzen, frames en granaten, enfin: het bekende werk.

Verder verzamel je gedurende het spel allerlei items, zoals noten, paddestoelen en appeltjes die zorgen voor extra energie voor jezelf of je wapen, of waar je tijdelijk een bepaalde kracht of vaardigheid van krijgt. Je verzamelt ook sleutels om deuren mee open te maken, en je vindt soms zomaar een uitbreiding van je wapenarsenaal. De bedoeling? Nou uiteraard al die ondoden definitief naar een andere dimensie helpen, en zo de wereld redden.