CD: Flip Kowlier - In De Fik

Antwerpen, ergens in het jaar 1999. Ik bevind me in een kleine cd-winkel in de buurt van de Groenmarkt. In de sectie "Frithop" zie ik een hoesje met een lelijk varken staan. Buiten is het te koud om een terrasje te pakken, dus ik besluit het album met het varken en een andere cd van dezelfde groep te luisteren. "'T Hof Van Commerce" staat op beide hoesjes. Zonder enige verwachting vraag ik de vriendelijke vrouw achter de toonbank of ik de cd's eens mag luisteren.

Cauwelier es ier were, 'k inversreere in een gjil twad anders
gin spanders, 'k komme van de west vlaanders, Izzegem, de beste stemm
We komm va, doare, onnôzeloars ol tegoare, lik Eric Debaere,
me zyne vortn snor vanboovn ip zyn dikke froete, 'j angt 'ran voe ’t goete

Dat zijn de eerste woorden van de cd "En In Izzegem". Als iemand me had verteld dat het de nieuwste cd van het Zweedse 4e Världen of het Turkse Nefret was, had ik het ook geloofd. Ik was op slag verkocht en ging met "En In Izzegem" en ".Herman" de deur uit.

Flip Kowlier zingt en rapt in het West-Vlaams en dat is voor Nederlanders bij tijd en wijlen lastig te verstaan, maar als je je over de taalbarričre heen zet, ontdek je dat Kowlier veel talent heeft. Zijn solodebuut "Ocharme Ik" stond op nummer 1 in de eindejaars-lijst van Oor. Normaal gesproken ben ik het zelden eens met de conclusies van Neerlands grootste en meest toonaangevende popblad, maar deze keer moest ik ze gelijk geven.

"Vannacht" is het openingsnummer van In De Fik. Dit nummer geeft goed de sfeer op het album aan. Eerlijk en eenvoudig, maar zeer meeslepend. Volgens mij gaat het over een one-night stand, maar dat maakt helemaal niet uit, het klinkt prima. "Bjistje In Min Uoft" is een vrolijk en zo af en toe behoorlijk melig nummer, de backing vocals op dit nummer zijn van Geike Aernaert, de zangeres van Hooverphonic.

"In De Fik" is het hoogtepunt van de cd; swingend, humoristisch en pakkend. John Cleese zou op dit ritme zijn “Ministry Of Silly Walks” naar grootse hoogte kunnen brengen. "Over Mie (Te Geroaken)" is een mooi liedje over jaloezie en liefdesverdriet en klinkt wat rauwer dan de voorgaande nummers. "Angelo & Angelique" gaat over een jong, verliefd paartje dat gaat samenwonen en wat voor problemen daarbij kunnen optreden.

"Nonkel Dirk" is een homo met een vrouw en kind, maar dat moet kunnen. Eigenlijk is het een triest nummer over (gebrek aan) liefde, maar Kowlier brengt het met een cynisch gevoel voor humor. "Bombin" klinkt alsof het door "Doe Maar" gemaakt is. Prettige, zoete reggae-klanken vullen de kamer, maar de boodschap is inktzwart

ti nuoit saai in den oorlog, tis oltit twa te doen in den oorlog

"Tristig Feit" is een vrolijk up-tempo nummer, zonder speciaal te zijn. "Miss België" is een mooie lofzang, met een cynische ondertoon. Dit nummer kabbelt lekker door en voor je het weet word je midden in de nacht wakker met dit nummer in je hoofd. "Geef Mie Een Glas" is een schitterend nummer over alcoholisme.

ok ik wakker benne , ok moe slaepen
ok overdag , zitte te goapen
ot peizen niet overgoat
vergeet ek dat soms anders was

geef mie een glas

Zo simpel, maar o zo mooi. Dat geldt niet alleen voor de tekst, maar ook voor de opbouw van het nummer. "Smetvrjis" is in één woord briljant. Flip wil meer Rock & Roll zijn, maar zijn smetvrees houdt hem tegen, wat hij ook probeert, hij blijft een nette jongen.