CD Review: Evanescence - Fallen

Evanescence (spreek uit: ev’e-nes’ens) betekent vrij vertaald "zo vluchtig als damp". Oprichters Amy Lee en gitarist/compomist Ben Moody leerden elkaar op jeugdige leeftijd kennen. "We waren op een jeugdkamp," blikt Ben terug. "Daar hoorde ik Amy op de piano I’d Do Anything For Love van Meatloaf spelen. Ik ging naar haar toe om kennis te maken en zij begon voor mij te zingen. Ik was zo onder de indruk dat ik haar bijna smeekte om met mij een band te beginnen." Sindsdien zijn Amy en Ben muzikaal trouw aan elkaar. "We hebben precies dezelfde visie over wat we goed vinden. We maken elkaars gedachten af."

Evanescence werd eind jaren '90 opgericht in Little Rock. Vanaf het begin had de groep geen raakvlakken met de muziek van andere bands uit het mid-westen van Amerika. "Of het zijn Death Metalbands of muziek voor ouderen," vertelt Amy. "Sterker nog, ik ken geen enkele band uit onze streek met een zangeres."
Beïnvloed door uiteenlopende artiesten als Danny Elfman, Björk en Tori Amos bracht Evanescence kort na oprichting EP's uit met eigen materiaal. Hoewel de band nog geen enkel optreden had gegeven bouwde Evanescence snel een reputatie op.

"Veel van onze ontwikkeling was te danken aan het feit dat wij als band moeilijk te plaatsen waren," herinnert Ben zich. "Het tweede nummer dat we schreven was een zeven minuten durend gothic-nummer genaamd Understanding. Om een voor ons onduidelijke reden werd het nummer door een lokaal radiostation enorm veel gedraaid. We werden lokaal erg populair, terwijl niemand ons eigenlijk kende. We gaven nooit optredens omdat we dat niet konden betalen. De band bestond in het begin alleen uit Amy en mij en we hadden geen geld om muzikanten in te huren."

Met producer Dave Fortman (BoySetsFire, Superjoint Ritual) werd in Los Angeles het debuutalbum Fallen opgenomen. Op tekstueel gebied verkent Evanescence donkere en introverte thema's als liefde, wanhoop en ontreddering. Maar de boodschap van de groep is positief van aard. "De overkoepelende boodschap van het album en de band is dat we mensen willen laten weten dat ze niet alleen staan als ze te kampen hebben met negatieve gevoelens en pijn," aldus Amy, die de meeste teksten voor haar rekening nam. "Dat is het leven en dat is menselijk. Ze staan niet alleen. Wij hebben dergelijke gevoelens ook."

Op het podium worden Amy en Ben bijgestaan door gitarist John LeCompt en drummer Rocky Gray. Ben: "Als viertal zijn we in staat om de harmonieën en orkestrale stukken van de plaat naar het podium te vertalen. We zijn erg serieus over onze muziek. Er zijn tegenwoordig zoveel geprefabriceerde bands en artiesten. Zo zijn wij niet. Alles wat wij maken, komt recht uit het hart."