Review/Interview: Tacker & Warchild

Door files en de zoektocht naar parkeerplek, arriveerden wij een half uur te laat bij Hotel Arena, waar wij op uitnodiging van de band Tacker het Warchild Benefiet zouden bijwonen. Na een vriendelijk welkom van Eric Corton en de overige bandleden en de opmerking "Jullie zijn van fok.nl? Fok? Dat klinkt veelbelovend..!" door drummer Andre Kemp, banen wij ons weg door de vele gangen en trappen van het hotel. Onderweg raken wij een bellende Corton kwijt, maar uiteindelijk settelen wij ons in een hotelkamer voor een relaxt interview met Tacker frontman Eric Corton, welke je verderop kunt lezen...

Als wij na het interview de zaal inlopen is de eerste band van de avond, Fontane, al begonnen... Fontane is wederom een band met een acteur als frontman, namelijk Michiel Huisman, bekend uit de film Costa! Fontane speelt Nederlandstalig en vooral veel covers. Niet onaardig, maar zeker niet spectaculair. De zaal is tijdens het optreden ook maar voor een derde gevuld, waarbij we even de twijfels krijgen over de rest van de avond.

Maar gelukkig, als na een korte break met een DJ Carlos de volgende band aan wordt gekondigd door Micha Wertheim, stroomt de zaal al wat voller en kan het feest beginnen met de Beatbusters. De Beatbusters blijken een echte feestband met veel ska-invloeden. Al gauw hebben ze dan ook de halve zaal aan het dansen en is het feest pas goed begonnen. In de andere zaal zijn ook een aantal bandjes te beluisteren zoals Bluelighter en Saoco, maar na een aantal pogingen te hebben gedaan trekt de grotere zaal toch een stuk meer.
Na de Beatbusters volgt "Breaking Jazz"; een dansact met 3 half-ontklede jongens, en daarna volgt weer wat dansmuziek door DJ Carlos.

Dik over 11 is het dan eindelijk tijd voor de band waar we min of meer op stonden te wachten; Tacker. (volgens gitarist Roland Dirkse op zijn Haags uit te spreken als "Tèkâh"). Naast de boxen vooraan het podium worden we binnen no time weggeblazen. Maar jezus, wat is dit lekker! Puur rockgeweld komt als een warme golf over je heen en een stel podiumtijgers weten de hele zaal binnen de kortste keren in extase te brengen.

De muziek doet wat denken aan Soundgarden en de Foo Fighters en mocht je in het afgelopen jaar het Eric Corton Trio nog hebben zien optreden: dit is in de verste verte niet te vergelijken. Eric Corton lijkt in Tacker beter in zijn vel te zitten dan ooit en alsof de heren van Tacker al jaren samen spelen en het niet nog maar enkele maanden geleden is dat het Eric Corton Trio bestond. Helaas veel te snel is het optreden van deze band, die het absoluut helemaal gaat maken de komende maanden, afgelopen.

Na het rockgeweld krijgen we wederom een optreden van een dansact met de naam Dance Emotion. En hoe vreemd de combinatie ook lijkt te zijn, worden we daarna door Mark van Dale en 100% Isis in een hele andere sfeer getrakteerd op dance.

Kosophonic was een perfect georganiseerd evenement met uiteraard het belangrijkste doel van de avond niet uit het oog verloren te hebben; Warchild.