Review/Interview: Tacker & Warchild

Samen met een druk bellende Eric Corton banen we ons een weg door Hotel Arena, op zoek naar een rustige plek voor het interview. De voorbereidingen voor de optredens zijn namelijk al in volle gang!

Wie of wat is Tacker?

Tacker bestaat uit Andre Kemp op drums, Roland 'Bol' Dirkse op gitaar, Peter Kennedy op bas en ik, zei de gek, gitaar en zang.

Wat voor soort muziek maken jullie?

Da's een vraag die iedereen stelt. Het is rock, volgens mij heel Amerikaans georiënteerde rock. Denk een beetje aan Soundgarden-, oude Nickelback-achtige muziek.

Hiervoor had je het Eric Corton Trio, wat is daar mee gebeurd?

Dat is opgeheven. We hebben drie jaar lang met heel veel plezier gespeeld. Rock and roll hebben we in Nederland toch weer een beetje actueel gemaakt. We stonden op festivals waar normaal een rock and roll bandje nooit terecht zou komen. We hebben het voorprogramma van Kane gedaan, dat gebeurt een redelijk simpel rock and roll trio over het algemeen niet. Dat heeft er toch mee te maken dat wij het op een manier deden dat rock and roll liefhebbers dachten "hey zo kun je het ook spelen" en dat jongere mensen konden denken "goh wat is dat eigenlijk leuk!". De meeste rock and roll bandjes klinken heel netjes, zo speelden wij niet. Ik ben ook geen nette gitarist. We werden de Iron Maiden van de rock and roll bandjes genoemd.

Na drie jaar zat ik op een gegeven moment in de studio en merkte dat er steeds andere liedjes uitkwamen. Bij de andere jongens zat de rock and roll in hart en nieren, dus voor die nieuwe muziek had ik andere muzikanten nodig. De twee bands naast elkaar laten bestaan lukte niet, dus hebben we in goed overleg besloten het trio op te heffen. Ook omdat we niet veel méér konden bereiken. Je wordt te duur voor de kroegen, voor het zalencircuit ben je teveel rock and roll. Dat is ook één van de redenen, ik ben pas 34 en ik schrijf ook andersoortige liedjes en dat moest dan maar 's gaan gebeuren.

Hoe is Tacker toen bij elkaar gekomen?

Bol kende ik al via Anouk, omdat ik wat dingen met Anouk heb gedaan in het verleden. Andre kende ik via via uit Den Haag, waar ik nogal 's frequenteerde. Peter, daar speelden Andre en Bol weer mee samen. Uiteindelijk heb ik Andre een cd'tje gegeven met dertien songs en die heeft het weer aan Bol gegeven. Allebei belden ze twee dagen later: "Doen we!". Dat is heel tof, dat had ik niet verwacht. Ik dacht, ik zie wel, het hoe en waar en met wie was nog niet duidelijk toen ik de nummers schreef.

Wat gaat er komen? Een album?

We hebben de afgelopen twee weken in de studio gezeten en hebben ons zwaar geconcentreerd en heel hard gewerkt om drie songs op te nemen. We hebben dus echt de tijd genomen om onze sound te zoeken. Hoe moet deze band gaan klinken als je dat op plaat gaat doen? En ik kan je vertellen, het ruwe materiaal is zo ontzettend goed aan het worden, al zeg het ik zelf natuurlijk!

Nog geen platendeal?

Nee. Ik kan wel snel een deal proberen te krijgen, maar waarom? Als ik nog niets heb om uit te brengen, heb ik niks aan een platendeal. Ik merk nu ook dat wij als band een stuk hoger op de ladder zijn gaan staan door deze drie songs op te nemen. Nu weten we hoe we kunnen klinken als we ons best doen.

Schrijven jullie apart en gaan daarna samen aan de slag?

Toen het trio nog bestond ging ik in de studio schrijven, demo maken en zo. Ik had twaalf songs klaar, dus wat we nu spelen is voornamelijk door mij geschreven. Bol heeft net een liedje afgeleverd en nog wat dingen liggen die uitgewerkt moeten worden. We zullen in de toekomst moeten gaan zitten en van daaruit schrijvend aan de gang gaan.

Het samen schrijven hebben we nog niet de tijd voor gehad. De twaalf songs die we hadden moesten we repeteren. Maar de twaalf songs die we nu hebben is wel hoe we gaan klinken. Het materiaal dat niks was hebben we er allang uitgehaald.