Game Review: Colin McRae Rally 2

Vroem vroem! Start your engines

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen idee heb wat ik bij dit spel kan verwachten. Een racespel is toch altijd in 3D tegenwoordig? Of horen we zometeen 'Magical Sound Shower' en gaan we terug naar de tijden van Outrun?

In het hoofdmenu van het spel wachten mij als belangrijkste opties een Rally mode en een Arcade mode, en ongeduld wint het als altijd van mijn drang om het spel netjes te spelen dus de Arcade wordt snel aangeklikt. De eerste vraag die wordt gesteld bevalt mij al erg goed: 'single player of multi player'? Maximaal vier spelers kunnen meespelen via een Game-Link snoer en er is maar één spelcassette nodig.

Na ongeduldig door de diverse instellingsvensters voor spelernaam, autokeuze, landkeuze, enzovoorts heen te zijn geworsteld mag ik dan eindelijk het spel starten.

Oooooh!

Oooooh, echt 3D. Ik had voor ik het spel startte al wat screenshots aangeklikt en ik moet eerlijk bekennen dat ik het maar lelijk uit vond zien. De autootjes zagen er op de screenshots uit als sprites en de weg liet me nog het meest denken aan een real-life versie van Super Mario Kart. Niets is echter minder waar. We gaan van start en al heel erg snel wordt duidelijk dat de auto's wel degelijk 3D zijn. En dan wordt me duidelijk wat zo'n GameBoyAdvance allemaal kan... ik sta versteld.

De besturing van de auto is niet eenvoudig, maar zo hoort dat bij Rally. Ik slinger van links naar rechts over de weg en het duurt best even voor ik de auto goed onder controle heb. Met de besturing van het spel is in ieder geval niets mis, dat is zeker! In de bochten zie je dat de auto ook vering heeft en je ziet de wielen draaien. Vol gas op de volgende bocht af weer en voor ik het weet word ik overmoedig. Mijn auto vliegt over de kop en komt na een doorrol tot stilstand in het gras. Wow.

Iets minder onder de indruk ben ik helaas nadat ik het spel een tijdje heb gespeeld, want hoewel de auto mooi in 3D is weergegeven, lijkt de wereld verbazingwekkend plat. Een ander land kiezen dan? Helaas niet. De werelden zijn (zo goed als) plat en het akelige gevoel van een 4W-drive remake van Outrun bekruipt mij.