Game review: Jedi Outcast


Als eerste zal de gamer die al wat langer mee doet wel opvallen dat het derde deel in de Dark Forces saga een nogal vreemde naam heeft gekregen... LucasArts heeft namelijk besloten om het eerste deel maar te vergeten en net te doen alsof Jedi Outcast het tweede deel in de saga is.

Noem me maar een zeikerd, maar LucasArts zou toch wat trouwer moeten zijn aan z'n eigen verleden. Ze hadden het spel gewoon Dark Forces 3: Jedi Outcast, moeten noemen in plaats van Jedi Knight 2: Jedi Outcast.


Maar goed, de titel van het spel is op zich niet zo belangrijk natuurlijk... het gaat erom hoe het speelt, toch?

Eén beslissing in de ontwikkeling van dit spel is wel erg opvallend. LucasArts heeft ervoor gekozen de Quake 3 engine te gebruiken voor hun graphics in plaats van de engine zelf te bouwen, zoals in het vorige deel.
Dit betekent helaas wel dat het niet echt een geheel eigen grafische stijl heeft en grafisch gezien meer opgaat in de zwerm shooters die momenteel in de winkel liggen.


Gelukkig houdt de marketing afdeeling van LucasArts de teugels erg strak en heeft het voor de rest wel een duidelijk herkenbare Star Wars sfeer vol met herkenbare locaties, wapens, voertuigen en gezichten.

Ook in dit deel neemt de gamer weer de rol van Kyle Katarn op zich, een Jedi met een huursoldaat verleden. Je hebt tijdens je zwerftochten natuurlijk de beschikking over de verschillende bekende Force powers, herkenbare wapens en natuurlijk je trouw Lightsabre.


Nu is de vraag, is Jedi Outcast een grote verbetering over z'n voorganger? Natuurlijk zijn er grafisch wel verbeteringen uitgevoerd, zoveel valt minimaal te verwachten. Maar is de speelbaarheid ook verbeterd? Kan er bijvoorbeeld eindelijk lekker gespeeld worden in multiplayer zonder dat het saai wordt?
Lees verder... alleen dan weet je het.