Game review: Independence War 2


Ooit begon het space combat genre met Wing Commander van Origin, na Wing Commander werden er natuurlijk veel soortgelijke games uitgebracht die allemaal in meer of mindere mate op Wing Commander leken.
Het probleem was dat zo'n beetje alle uitgebrachte space combat games grotendeels arcade spellen waren, met weinig interessants voor fans van gecompliceerde flight sim die hun talenten eens tussen de sterren in wilden zetten.


Een ander minpuntje wat deze spellen vaak hadden was dat ze vaak nogal lineair in elkaar staken, waardoor de gamer weinig vrijheid kreeg het spel te spelen zoals hij dat wilde. Het spel wat daar verandering in bracht was Privateer, wat weer geinspireerd was door Elite.
Deze spellen lieten de gamer toe om op eigen kracht het universum te verkennen, schepen te beroven en te handelen in gestolen goederen.


Toen Independence War uitkwam waren dan ook een hoop sim fans vol hoop dat er nu eindelijk een spel zou zijn dat de vrijheid van Privateer zou combineren met de moeilijkheidsgraad van hun favoriete flight sim.
Helaas bleek dat Particle Systems te ver was gegaan in hun hun greep naar realisme.
Het spel was te moeilijk en had bovendien te kampen met veel bugs en een slecht uitgedachte interface.


Nu komt Particle systems met Edge of Chaos, het vervolg op hun baanbrekende spel.
En zoals zal blijken uit deze review, ze hebben veel geleerd van het eerste deel en van het commentaar dat ze erop kregen van de gamers.