Assassin's Creed III

Naast deze grote gebeurtenissen zul je Amerika ook in verschillende seizoenen tegenkomen. Zo zijn er periodes wanneer het regent, het zonnig is, het mistig is of dat Amerika door zware sneeuwval belaagd wordt. Tijdens het verhaal zul je jacht maken op de tempeliers, en je kunt ze dit keer overal tegenkomen. Ze kunnen in de je eigen stam zitten, of het kunnen Franse, Britse of Spaanse figuren zijn. In de tijd van de Amerikaanse revolutie wilden namelijk alle landen een graantje meepikken van de nieuwe wereld die was ontdekt. Zo zul je verschillende nationaliteiten tegenkomen op het continent van de onbegrensde mogelijkheden.

Nieuwe gameplay
Een Assassin's Creed speel je uiteindelijk omdat het een heerlijke free-roaming adventure is. In het nieuwe deel zijn allerlei vernieuwingen gedaan om dit onderdeel interessant te houden. Zo zullen bomen een belangrijke rol spelen om aanvallen op je tegenstanders te plannen, of om ze te ontkomen. Ook speelt sneeuw een belangrijke rol in deze game. In de seizoenen dat het sneeuwt zullen de dieren, de tegenstanders en jij anders bewegen. In de dikke sneeuw zal het lastig zijn om je vijanden te ontkomen, maar je kunt het ook in jouw voordeel gebruiken. Naast dat je jouw vijanden in diepe sneeuw kunt lokken om de overhand te krijgen, zullen ook voet- en bloedsporen in de sneeuw te vinden zijn die je kunt volgen om bij je prooi uit te komen.

Assassin's Creed III

Ook in de gebruikelijke gameplay zijn een aantal tweaks toegepast. Zo moest je in de voorgaande delen twee knoppen inhouden om op je hardst te rennen. Dit resulteerde erin dat je bij sommige ontsnappingen ongewild tegen muren oprende en je belagers zich zo om je heen konden verzamelen. Ubisoft heeft dit opgelost door de sprintknop meteen aan R1 (of RB) te koppelen. Wanneer je deze knop inhoudt, ren je al op zijn hardst. Pas wanneer je de X-knop (of A) indrukt, zal Connor de omgeving gebruiken om te ontsnappen. Deze ontsnappingen zijn overigens dynamischer door nieuwe 'chase breakers'. Denk bijvoorbeeld aan een vrouw die haar ramen opent op het moment dat jij op een gebouw afrent. Hier kun je snel naar binnen springen en aan de andere kant eruit gaan, waardoor je achtervolgers eerst om het gebouw heen moeten lopen.

Twee handen
Ook het vechten is onder handen genomen. Zo zal Connor zijn tomahawk veel gebruiken, en omdat hij met links even vaardig is als met rechts, zal het mogelijk zijn om met je tomahawk en je hidden blade tegelijk te vechten. Connor heeft ook een pijl en boog in zijn arsenaal en veel van de soldaten hebben musketgeweren, die je kunt bemachtigen. Om deze te herladen ben je echter wel een minuut bezig, dus de vijanden zullen liever met de messen aan het eind van hun geweer met je vechten, dan dat ze genadeloos kogels blijven regenen op je. Dreigen ze toch te schieten aan het begin van de aanval, dan kun je een van de soldaten als menselijk schild gebruiken om dit gevaar voor te zijn.

Assassin's Creed III

Het vechten is voornamelijk gericht op het gebruik van slag- of steekwapens. Het target-systeem is dit keer weggehaald. Connor zal zijn vijanden uitkiezen op basis van welke kant je op richt. Het jagen op dieren zal met pijl en boog of met je tomahawk zal meer opleveren dan het neerschieten van de dieren met je geweer. Kogels verpesten vaak de huid van het dier waar je op jaagt. Met al deze dingen is rekening gehouden om van Assassin's Creed III geen third person shooter te maken. De bommen komen in dit deel niet meer terug. De makers wilden een nieuw deel en geen optelsom van de vorige delen. 

Vernieuwde Anvil-engine
Ook de technische kant van deze game is een stap vooruit in vergelijking met de voorgaande delen. Zo zal de interface van de animus niet meer plat zijn, maar zul je naar een dynamisch 3D-scherm worden gebracht als je op pauze drukt. Hierin is nog steeds veel achtergrond-informatie te halen over de dingen die je tegenkomt. Zo zal de bekende Trinity Church uit New York ook aanwezig zijn en kun je hier interessante achtergrondverhalen over lezen in de animus. Ook zal alles soepeler lopen en zal het mogelijk zijn om meerdere NPC's op het scherm te toveren. Een voorbeeld hiervan zijn de strijdvelden waarbij soms meer dan duizend NPC's op het scherm je aanvallen en je allerlei schuilplaatsen moet zoeken om verder te komen.

Assassin's Creed III

De gezichten zullen twee keer zo veel polygonen bevatten, waardoor de gesprekken nog realistischer zijn dan voorheen. Voor de gesprekken wordt gebruikgemaakt van een nieuwe face-capture techniek die alle karakters tot leven brengen. De steden zullen veel meer tot bloei komen en er zullen meer willekeurige gebeurtenissen plaatsvinden. Een uitgebreider systeem dan de bards die je komen lastigvallen in Rome. Zo zullen er tijdens het lopen in de stad allerlei kleine dingen kunnen gebeuren waarbij je zelf de keuze hebt of je het wil oplossen of niet. Het oplossen hiervan brengt vaak weer nieuwe mogelijkheden met zich mee, waardoor de game naast het verhaal veelzijdig blijft.