A Shadow's Tale

Exclusief voor de Wii

A Shadow's Tale is een bijzondere game. In de trailers is al te zien hoe je met iemands schaduw loopt over de schaduw van objecten die zich op de muren tonen. Ik heb na het spelen van deze game een donkerzwart vermoeden dat dit een klassieker op de Wii zal zijn. Zo'n pareltje dat misschien overschaduwd zal worden door de grote releases van Nintendo, maar dat je eigenlijk niet mag missen.

Zodra je de game in handen krijgt en de eerste beelden ziet, schiet er meteen een soortgelijke game door je hoofd: Ico. Ondanks dat deze game weinig te maken heeft met Ico en door totaal andere ontwikkelaars gemaakt wordt, hangt dit sfeertje een beetje in de game. Een duister persoon heeft jou, een jochie van niet ouder dan tien jaar, gevangen op zijn toren. In het begin van de game loopt hij op je af en trekt je schaduw eruit. Deze schaduw pakt hij op via zijn schaduw en gooit hem van de toren af, en dat is waar jij je avontuur begint. Je bent aan de onderkant van de toren en je moet naar boven klimmen via de schaduwen van de objecten om zo verder te komen. Met de nunchuck beweeg je je poppetje, en door te richten beweeg je het elfje dat je gevonden heeft. Dit elfje is in staat om objecten te bewegen, zodat de schaduw ervan verandert.

Aan het begin van het spel zul je je wat gedesoriënteerd voelen. Je bent namelijk gewend om naar de 3D objecten te kijken die op de voorgrond staan, maar je moet eigenlijk alleen naar de schaduwen ervan kijken. Een voorbeeld: Je begint onderaan het kasteel en je moet een trap oplopen om bij de ingang van de toren te komen. Dit is een gewone trap met een lage leuning die naar de poort leidt. Je loopt erop af om de trap op te lopen, maar dan loop je ergens tegenaan. De leuning blokkeert je trap in de schaduw en je zult dus over de schaduw van de leuning moeten lopen. Alle dingen die je gewoonlijk doet bij platformers krijgen nu ineens een heel ander perspectief. Je zult zo nu en dan even jezelf eraan herinneren dat je de achtergrond aan het bespelen bent.

Door middel van deze schaduw en deze andere manier van perspectief krijg je ook puzzels voor je kiezen. In het begin zijn dit vrij simpele puzzels die de mechaniek van het spel introduceert. Je moet bijvoorbeeld met je elfje een platform omdraaien of laten bewegen om verder of hoger te komen. In elk level moet je drie sleutels verzamelen voordat je verder kunt. Zodra je deze drie sleutels hebt, kun je door de barrière aan het einde van het level de volgende in. Je zult ook in elk level portals vinden naar een speciaal gebied waar je bijvoorbeeld direct met de lichtbron kunt spelen, of het hele level kunt draaien zodat je een nieuwe opstelling van de schaduwen hebt. Mensen die de trailers van Echochrome ii hebben gezien kunnen een beetje hetzelfde verwachten, maar dan gestructureerder.

De puzzels worden gaandeweg moeilijker terwijl ondertussen nieuwe elementen van de gameplay worden geïntroduceerd. Zo zul je na een paar levels een schaduwzwaard vinden dat je kunt gebruiken om de vijanden van je af te houden. De vijanden zijn allemaal schaduwen die bijvoorbeeld over de grond kruip en en/of vliegen. Elke keer dat je geraakt wordt, gaat er wat van je gewicht af. De game gaat er namelijk van uit dat de ziel een gewicht heeft. Door taken goed te verrichten krijg je gewicht erbij. Na het verslaan van een schaduwmonster kun je verloren gewicht via orbs terugkrijgen. Dit is de games interpretatie van een levensmeter, dus die moet je tijdens het spelen en vechten in de gaten houden.

A Shadow's Tale belooft een leuke en vooral bijzondere game te worden. Als je op zoek bent naar die unieke ervaring, dan zou ik zeker deze game even checken. De sfeer zit er goed in. De muziek draagt perfect bij aan het geheel en de puzzels zullen je soms echt even een paar keer over je hoofd laten krabben. Desalniettemin is de game erg toegankelijk en pakt je vanaf het begin tot hopelijk het einde. In elk geval tot hoe ver de preview ging tot nu toe.