FIFA 13

Verkrijgbaar voor PS3, Xbox 360 en PC

Electronic Arts brengt elk jaar weer een nieuwe FIFA-game uit. Dit jaar is niet anders. Welke verbeteringen staan ons nu te wachten? In een videopresentatie hebben ze hun verbeteringen toegelicht. De FIFA van dit jaar zal een aantal kleine aanapssingen hebben, maar zal voornamelijk draaien om vijf grote veranderingen in de engine ten opzichte van vorig jaar: attacking intelligence, complete dribbling, tactical free kicks, een verbeterde player impact engine en first touch control. Is dit waar de trouwe FIFA-community op wacht?

FIFA 13 header

Het eerste punt dat in de presentatie werd toegelicht is dat het aanvalssysteem volledig op de schop is genomen. Dit geldt zowel voor de speler die je op dat moment bestuurt, als voor de medespelers. Een grote verandering hierin is dat het nu mogelijk zal zijn om met bochten te rennen. Het 360-graden systeem is sinds FIFA 11 toegepast, maar je kon slechts rechtdoor rennen en bochten maken waardoor je vertraagde. Het zal nu mogelijk zijn om makkelijk een bochtje om de verdediger te maken om zo een kans voor jezelf te maken. Ook waren er vorig jaar problemen waarbij teamleden niet konden beslissen waar ze heen gingen in een aanval. De AI van je teamgenoten is nu vastberadener en zal volgens de maker twee stappen vooruit denken over wat de tegenstander kan doen in de beslissing voor een aanval.

FIFA 13 FIFA 13

Dribbelen en aannemen
Het dribbelen is, naast het in een boog kunnen lopen om verdedigers, realistischer gemaakt. Tijdens balbezit was het voorheen onmogelijk om je gezicht richting de tegenspeler te houden. Dit zorgde ervoor dat er vaak vertragingen waren als je vanaf de zijlijn de zestien meter binnen wilde rennen. Dit nieuwe systeem moet voorkomen dat de beste aanval een hoge pass van links of rechts, en hopen op een omhaal, is. Dit betekent niet dat je alleen kunt kiezen om naar je tegenstander te draaien. Je bovenlichaam staat bij FIFA 13 namelijk los van je voetenwerk. Dit maakt het 'shielden' van de bal terwijl je loopt ook een stuk beter.

Het volgende punt is de first touch control. De ontwikkelaars waren verbaasd over hoe makkelijk zelfs de slechtste spelers lange hoge ballen in de voeten namen en door gingen. In counters was een hoge of diepe bal genoeg, je speler nam hem wel aan. In deze FIFA zul je rekening moeten houden met de vaardigheden van je speler om de bal aan te nemen. Soms zal een speler een bal per ongeluk loslaten en achter de bal aanrennen om verder te gaan met de actie. De vaardigheid van de speler bepaalt hoe sterk dit aanwezig is, maar zelfs spelers als Lionel Messi zullen dus wel eens een steekje kunnen laten vallen.

FIFA 13 FIFA 13

Zoenen met de tegenstander
Toen het volgende punt werd aangesneden lieten de ontwikkelaars het onderstaande filmpje zien dat veel views op YouTube heeft gekregen. Na er smakelijk om te hebben gelachen, vertelden ze wat er mis was. Allereerst waren de spieren van de voetballer allemaal overpowered. Dit zorgde voor de explosies op het veld. Hiernaast kon de engine niet bepalen wie bovenop lag in een situatie waarin voetballers verstrikt in elkaar lagen. Hierdoor lieten ze de personages rustig uit elkaar gaan waardoor uiteindelijk duidelijk werd wie de bovenhand had en de situatie zich oploste. Dit keer is dit alles aangepast en zullen dit soort situaties niet meer voorkomen. Ook waren de scheidsrechters niet geprogrammeerd om met deze nieuwe code om te gaan waardoor ze vaak onterecht rode kaarten gaven. De scheidsrechters zijn zich er nu wel bewust van, wat veel irritatie moet voorkomen.

Ook zal het duwen en trekken nu wat aggresiever kunnen en zul je meer manieren hebben om de tegenstander van de bal te krijgen. Dit is echter niet zonder risico, dus het is wijs dit alleen in te zetten als je zeker van je zaak bent.

Als laatste is zijn de vrije trappen aangepast om weer een nieuwe ervaring te krijgen hiermee. De techniek van de vrije trappen is hetzelfde gebleven, maar je zult nu bijvoorbeeld drie spelers kunnen inzetten om schijnbwegingen te maken, en deze spelers zullen ook direct aangespeeld kunnen worden in een vrije trap. Ook kun je nu zelf bepalen uit hoeveel man je muurtje bestaat. Ze lieten een voorbeeld zien waarbij negen mensen in het muurtje stonden. Deze kan naar vrijheid naar voren of achter geschoven worden en je spelers kunnen nu op elk moment springen, in plaats van slechts wanneer de trap genomen wordt. Ook in het muurtje moet je oppassen, want als je te overdreven naar voren gaat kun je problemen met de scheidsrechter krijgen.

Conclusie
Ondanks dat er niet veel bewegende beelden werden getoond, waren de voorbeelden erg duidelijk. FIFA 13 wordt dit jaar realistischer op vlakken waar we voorheen misschien niet aan dachten. Dit werkt zowel in ons voordeel zoals met het aanvallen, als in ons nadeel als met het nieuwe aannemen van de bal. Het moet het spel dynamischer en realistischer maken. Een groot voordeel is dat de scheidsrechters nu beter weten wat er gebeurt op het veld, waardoor veel irritatie wordt weggenomen. Totdat de eerste speelbare versie is uitgekomen is het lastig om over de nieuwe beslissingen een oordeel te vellen, maar we hoeven in elk geval niet meer te verwachten dat spelers gaan paardjerijden na een tackle. Dat is in elk geval een mooi vooruitzicht.