Max Payne 3

Gespeeld op Xbox 360

Header

Wat zou het toch tof zijn als je Bullet Time in het echt kon gebruiken. Nooit meer de trein missen en altijd overal op tijd zijn en alles af hebben. Helaas, de wetenschappers zijn niet zo ver, maar gelukkig is er Max Payne, om toch lol te hebben door koelbloedige kills te maken tijdens Bullet Time.

De demo brengt me allereerst in een filmpje waarin de drie broers Branco overleggen wat ze moeten doen nu de vrouw van Rodrigo Branco is ontvoerd. Er zit niets anders op dan het losgeld te betalen en Max en Raul Passos gaan het geld afleveren in een stadion. Het duurt niet lang of de hel breekt los, want er is een derde partij die weet van deze ontvoering en het losgeld, en deze partij breekt bruut in tijdens het overhandigen van het geld.

Max Payne 3Max Payne 3

Opvallend in de filmpjes is het gebruik van een soort comic-effect. Dit keer geen stripverhaal zoals in eerdere delen, maar de ontwikkelaars hebben een stripgevoel gecreëerd in de scenes zelf. Max vertelt zelf het verhaal. De stemacteur van de vorige delen, James McCaffrey, is ingehuurd om Max in te spreken, maar ook om hem te zijn door middel van motion capturing. De bewegingen zien er schitterend uit. Het lopen, het schieten, het springen en het vallen worden met de wetten van de zwaartekracht berekend dankzij de game-engine. Deze berekent niet alleen natuurgetrouwe zwaartekracht, maar personages hebben ook gewicht en zijn zich er bewust van. Ze proberen hun val te breken met hun arm bijvoorbeeld.

Max Payne 3Max Payne 3

Over breken gesproken: er kan van alles kapot. Pleister van de muren, benzinevaten, maar ergens in de demo stond een radio aan. Als je die zat bent spendeer je er een kogel aan en het is voorbij. Het is niet alleen voor erbij, maar soms helpt het je ook. Zo staat er een auto op een helling met een remblok achter een wiel. Als je dat remblok kapotschiet rijdt de auto de helling af, waardoor je minder tegenstanders kapot te schieten hebt. Als je denkt dat alleen jij slim kunt doen: nee, de tegenstanders gaan op je jagen, ook als je je verschuilt. Denk je veilig voor kogels achter een container of muur te zijn, dan vliegt er wel een granaat op je af. De momenten dat je even veilig zit moet je vooral gebruiken om te herladen, situatie te overzien en weer vol in actie te komen.

Max Payne 3Max Payne 3

En actie is er genoeg. Je vindt verschillende wapens onderweg. Je kunt maar drie wapens meenemen op je tocht, twee kleinere handwapens en het betere werk, zoals een jachtgeweer. In John Woo-stijl een ruimte binnenstormen, bullet time aanzetten en met een slow motion-sprong je wapens leegschieten op de vijanden geeft een heerlijk gevoel. Daarna pak je de wapens van je slachtoffers om weer verder te gaan in het level. Het richten is gemakkelijk gemaakt, voor wie dat wil. Er is een hard-lock, soft-lock en free aim setting. Soft-lock mikt op de dichtstbijzijnde ledemaat, waarna je alsnog verder kunt richten. Een headshot geeft je meer kans op een snelle kill dan het mikken op het kogelvrije vest van een tegenstander.

Max Payne 3Max Payne 3

Naast de Bullet Time is er ook een 'Final Kill'-cam. Schiet je de beslissende kogel op de laatste vijand in een kamer, dan zal de camera de kogel volgen naar het toekomstige slachtoffer. Je kunt het zelfs nog meer vertragen of ondertussen toch doorschieten. Dan zie je op filmische wijze de impact van de kogels op het lichaam van de vijand. Heel tof om te zien. De levensmeter van Max vult zichzelf niet vanzelf aan na verloop van tijd. Je hebt pijnstillers nodig om te overleven. Hierdoor wordt de speler even duizelig en dit doe je dus best als je ergens een rustmoment hebt. Mocht je niet opletten en ondanks alles dodelijk geraakt worden terwijl je pijnstillers op zak hebt, dan verandert de camera in Last Man Standing. Max heeft nog één kans om de boosdoener neer te leggen in Bullet Time. Lukt dat, dan gebruik je automatisch een pijnstiller en overleef je het gevecht. Anders is het 'game over'.

Max Payne 3Max Payne 3

Je zou denken dat door het coversysteem de actie minder intens is. Niets is minder waar. Het spel moedigt actief spelen juist aan, anders delf je snel het onderspit door de hordes vijanden die je het leven zuur maken. Ze rennen niet als een kip zonder kop op je af, maar als ze doorhebben dat je er bent, dan zijn ze meer op hun hoede en gaan ze actief naar je op zoek. Eenmaal gevonden zoeken ze dekking en proberen ze je uit je schuilplaats te krijgen door granaten naar je te gooien of door op te rukken terwijl hun maat het vuur op je opent. Bullet Time is jouw antwoord op deze acties. Agressief spelen loont en door het gebruiken van de vertraging krijg je veel meer tijd om schitterende acties uit te voeren. Komen ze te dichtbij, dan sla je iemand neer in slow motion en krijg je de keuze om hem te laten leven of dood te schieten op de meest brute manieren.

Max Payne 3

De demo van Max Payne 3 heeft indruk op me gemaakt. Het behoudt de kenmerken van de reeks, waar de fans dol op zijn. Er zijn meer Bullet Time-momenten door de Last Man Standing en Final Kill-cam. In het begin moet je vooral jezelf aanleren om niet zuinig om te springen met je Bullet Time. Zoals Barry Stevens zou zeggen: vooral doorgaan. Afwachten en voorzichtig spelen maakt het spel alleen maar lastiger en minder indrukwekkend. Grafisch ziet het er schitterend uit en het verhaal wordt op bijzondere wijze verteld. Dat zuigt je in de actie en beter nog, doordat er geen laadtijden zijn blijf je er ook in. Niets vreselijker dan een 'loading' op je scherm als je een deur openmaakt. Max Payne 3 komt uit op 18 mei voor Xbox 360 en PlayStation 3. De pc-versie komt 1 juni uit.