F1 2011
Met F1 2010 toonde Codemasters aan dat er nog steeds een markt is voor goede Formule 1-spellen. Het is dan ook geen verrassing dat F1 2011 voortborduurt op de basis van vorig jaar en aan die basis een hoop nieuwe elementen toevoegt. Het draait allemaal om de ‘televisie-ervaring’.
Voor F1 2011 heeft de ontwikkelaar Codemasters Birmingham alle tijd genomen om heel wat punten op de i te zetten. Daar was heel veel tijd voor, aangezien de basis er dus al lag. Het eerste deel was al authentiek en gelijk aan het échte Formule 1-racen, dankzij veel oog voor detail en een redelijke artificiële intelligentie (AI). De nadelen waren overduidelijk dat alles rondom het racen nogal mager was uitgewerkt, dat sommige fouten nogal willekeurig bestraft werden en dat het verder best simplistisch was.
Met het credo ‘Be the driver’ heeft de in Birmingham gesitueerde studio van Codemasters veel van de bovenstaande punten aangepast en verbeterd. Zo is één van de doelstellingen om de speler het gevoel te geven wat hij krijgt tijdens het kijken naar een echte race. Je moet bijvoorbeeld de limieten opzoeken van je auto. Je auto leren kennen gaat nu een stuk verder dan hoe snel hij gaat en afremt. Driften wordt een belangrijk onderdeel. Hoewel dat niet goed voor je auto én tijd is, ziet het er wel enorm tof uit.
De AI was al in het vorige deel van redelijk niveau, in F1 2011 is die veel beter gemaakt. Beter in de zin van realistischer, maar ook in de zin van moeilijker te verslaan. Codemasters pronkt met een AI die rijdt zoals jij rijdt en dus niet bij elke bocht standaard afremt en alle auto’s in de perfecte zelfde lijn laat rijden. Dat zorgt voor een grotere willekeur op de baan, wat de race een stuk spannender maakt. Hun niveau wordt daarnaast aangepast op dat van jou; op moment van schrijven is het onduidelijk of de moeilijkheidsgraad aan te passen is.
Het model van de auto wordt beter gebruikt dan voorheen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om mee te liften op andermans snelheid in de slipstream. Dan rijd je achter iemand anders om de tegenwind te ontwijken, waardoor de vleugel op jouw auto opengaat en je extra snel langs je tegenstander kunt racen. Daar tegenover staat de kwetsbaarheid van je racemonster. Het schademodel is zo enorm verbeterd dat je motor spontaan kan uitvallen na een te grote crash of dat je problemen krijgt met je schakelbak. Het zijn kleine dingen die het realisme en dus de spelervaring ten goede komen.
Helaas is het niet zo dat de buitenkant van je auto enorme schade kan oplopen, dat zal wel iets met een sponsoring te maken hebben (Gran Turismo, anyone?). De ontwikkelaar geeft in elk geval aan dat dit gedaan is om geen races te creëren die niet in balans zijn. Later in het spel speel je namelijk robuustere racewagens vrij die online enorm veel voordeel hebben ten opzichte van beginnende spelers. De pitstops zijn dusdanig aangepast dat de mensen die aan je auto sleutelen tot op zekere hoogte fouten kunnen maken. Het werd ons beloofd dat dit niet een compleet arbitrair onderdeel wordt.
Om die ‘televisie-ervaring’ goed uit de verf te laten komen heeft Codemasters ervoor gezorgd dat de banen nog beter lijken op hun echte tegenhanger. Ook krijg je veel feedback op je prestaties van je team, net zoals op tv, en kun je je eigen stappen en die van je tegenstanders rustig nalopen. Waar ging het mis bij die crash? Hoe reageert mijn auto op die bocht? Het zal allemaal terug te lezen zijn in tabellen en grafieken die worden gegenereerd op basis van jouw prestaties.
Naast ‘Be the driver’ heeft Codemaster nog een lijfspreuk toegevoegd: ‘Live the life’. Dat is de carrièremodus. Om spelers meer betrokken te maken heeft de ontwikkelaar speciale cutscenes toegevoegd voor extra sfeer. De pers zal constant in je nek hijgen met lastige vragen, die je maar beter met een eerlijk antwoord kunt beantwoorden. Doe je dit niet, dan kan dat ten koste gaan van toekomstige sponsordeals of contracten bij betere teams. Steek ook altijd hand in eigen boezem en zeg alleen dat het aan het team ligt als dat ook de waarheid is. Er zijn een hoop antwoorden mogelijk, aldus de ontwikkelaar, waarmee je je rep kunt verbeteren of verslechteren.
Naast de enorm verbeterde singleplayer heeft Codemaster ook veel aandacht geschonken aan de multiplayer. ‘Go compete’ is wat hier de klok slaat en er is geen actie die het beter kan omschrijven. Co-op Championship mode, een volledig online grid (zestien spelers en acht computergestuurde bestuurders, tegenover in totaal twaalf coureurs in 2010), multiplayer objectives, spectator mode, splitscreen voor twee man en Proving Grounds-mode (met time trials, verscheidene scenario’s en overall leaderboards – die kijken naar je totaal aantal punten en niet specifiek naar één baan); het is een overweldigend en compleet pakket aan mogelijkheden. Splitscreen hebben we overigens te danken aan het succes van DiRT 3, daar het één van de, vreemd genoeg, uniekste opties was.
Al met al is het dus redelijk veilig om te stellen dat F1 2011 flink over F1 2010 heengaat. Op 23 september komt F1 2011, compleet met de safety car, die al een lange tijd in de vroege build zat en op de gamescom bevestigd is, uit op de PlayStation 3, pc en Xbox 360 (en Nintendo 3DS, ietwat aangepast).