LEGO Horizon Adventures
De LEGO-gameserie staat al lang bekend om zijn speelse bewerkingen van geliefde franchises. LEGO Horizon Adventures, ontwikkeld door Studio Gobo en Guerilla Games, is de nieuwste titel in dat steeds langer wordende rijtje, waarbij Horizon Zero Dawn uit 2017 wordt getransformeerd in een luchtige, gezinsvriendelijke blokkenervaring. De uitvoering ervan levert zeker enkele leuke momenten op, maar er is nog veel ruimte voor verbetering.
Het herbeleven van Aloys eerste avontuur in LEGO Horizon Adventures is een sterk ingekorte hervertelling van het eerste Horizon-spel, afgestemd op de speelse, tikkeltje absurde toon waar LEGO-games doorgaans om bekend staan. Bijna alle belangrijke plotpunten worden afgevinkt, maar met een veel eenvoudigere, komischere verhaallijn. De serieuzere momenten worden vaak gecompenseerd met slapstickhumor of visuele grapjes en er zijn bizarre herinterpretaties van belangrijke personages met overdreven eigenaardigheden voor een komisch effect.
Zo heeft Erend plots een enorme liefde voor donuts, is Varl extreem onhandig, blijkt Sylens plots een DJ te zijn, terwijl Aloy zelf veel minder nors is. Ashly Burch, die opnieuw de rol van Aloy vertolkt, heeft merkbaar veel plezier met de vrolijkere toon van het spel. Met al die kwinkslagen en de vele flauwe mopjes is dit vooral een plezierigere versie voor een jonger publiek die nog niet in staat zijn om met de volwassen thema’s van Horizon om te gaan. Met uitzondering van een glimlachje hier en daar, ben ik met 38 jaar op de teller dus niet meteen het beoogde publiek voor dit licht verteerbare verhaal boordevol cheesy dialogen. Deze stijl werkt goed binnen de LEGO-formule, maar het betekent ook dat een deel van het emotionele gewicht van het originele verhaal verloren is gegaan.
Visueel schittert de game. Dit is zonder twijfel één van de best uitziende LEGO-titels tot nu toe. De weelderige landschappen, die allemaal zijn gereconstrueerd met LEGO-blokjes, zijn visueel verbluffend en leggen de schoonheid van de Horizon-wereld vast met een frisse stijl. De brede camerahoek complimenteert de van LEGO-steentjes gebouwde wereld alleen maar, terwijl de belichting en het van het scherm spattende kleurgebruik ook een extra pluim verdienen.
Ook de machines vertalen zich verrassend goed naar LEGO-vorm en ogen in blokkenvorm net zo dreigend als voorheen. Soms zie je in de achtergrond zelfs een officiële LEGO-set voorbijkomen, zo zag ik de Jazz Club die ik recent op mijn LEGO-verlanglijstje heb gezet en ik meen ook de inkom van het door mij zopas echt gebouwde Boutique Hotel te herkennen. Hoewel de toevoeging van traditionele LEGO-elementen, zoals tankstations en politiebureaus, soms niet op zijn plaats aanvoelen, vormt het wel een geslaagde aanvulling op de speelse toon van het spel.
Het ziet er allemaal erg gelikt, scherp en bijzonder kleurrijk uit, maar alle levels lijken wel hard op elkaar qua structuur en ontwerp. Ze zijn niet bijster lang en ook niet zo bijzonder spannend. Tussen de leuke gevechten door, waar ik zo nog uitgebreider op inga, valt er eigenlijk opvallend weinig te beleven in LEGO Horizon Adventures. Misschien vergelijk ik deze gezamenlijke inspanning van Studio Gobo en Guerilla Games te veel met de LEGO-games van TT Games. Die zijn ook niet al te ingewikkeld, maar wel slimmer ontworpen, bezaaid met kleine puzzeltjes en gevuld met geheimen voor de speler om te ontdekken. Te weinig van dit alles in LEGO Horizon Adventures. Je hoeft – op een paar bruggen na – eigenlijk niets zinnigs te bouwen, er is een gebrek aan creatievere puzzels en je vindt slechts een paar schatkisten met een handvol extra noppen of kleine LEGO-constructies om in elkaar te zetten als beloning voor het ronddwalen. Zelfs als klimmen of tokkeltouwen in de mix worden gegooid, voegen ze eigenlijk niets zinvols toe aan de ervaring. Het probleem is dat de levels onderling ook niet voldoende variëren, waardoor ze al heel snel hetzelfde aanvoelen. Dat maakt het spel enorm voorspelbaar en zelfs een tikkeltje saai, omdat je werkelijk niets gedenkwaardigs doet terwijl je van het ene gevecht naar het andere loopt.
Die gevechten vormen daardoor een makkelijk hoogtepunt, al zijn ze sowieso een stuk sterker uitgevoerd dan je gewend bent van andere LEGO-games. Ik speelde vooral als Aloy zelf, gewapend met haar trouwe boog, maar je ontgrendelt al snel een kleine selectie bondgenoten. Elk personage brengt unieke vaardigheden met zich mee. Zo bestookt Teersa vijanden met bommen, gebruikt de klunzige Varl een speer in de strijd, terwijl Erend als enige de close combat confrontatie opzoekt met zijn gigantische hamer.
De typische Horizon-gevechten zijn op treffende wijze gekopieerd en worden chaotisch en hectisch genoeg om je scherp te houden. Je focus speelt wederom een belangrijke rol om de zwakke plekken van de machines bloot te leggen, waarna je die moet viseren om extra schade toe te brengen. Je kunt je standaard wapen van elementaire schade voorzien (in het geval van Aloy: vuur-, ijs- en schokpijlen) en je kunt je zelfs verstoppen in hoog gras, hoewel stealth eigenlijk bijna onbestaande is in deze game.
Het spel introduceert bovendien een verscheidenheid aan leuke gadgets en wapens die een speelse draai geven aan de vele gevechten. Van een vurige dubbelsprong, over een zwaartekrachtbom die vijanden naar het midden trekt en ontploft, tot op LEGO-geinspireerde gadgets zoals een hotdogkar die explosieve bommen in het rond gooit of een Brick Seperator (het vaak oranje gekleurde hulpstuk om blokjes uit elkaar te halen) om extra hard mee uit te halen. Met de gevechten zit het wel snor, dat maakt het extra jammer dat alles eromheen zo suf is.
Het is veel leuker om het blokkerige landschap te verkennen met een vriend (of in mijn geval: mijn bijna vierjarig zoontje, die helemaal gek is op LEGO-games) aan je zijde. Om lokaal of online in co-op te kunnen spelen, moet je wel eerst de proloog voltooien, maar die duurt slechts een tiental minuutjes. Het starten van couch co-op is weer net zo eenvoudig als het aansluiten van een tweede controller om snel in (en uit) de game te springen, maar ook een online vriend uitnodigen gaat erg vlot en zonder problemen. Met vijf moeilijkheidsgraden is het LEGO-avontuur van Horizon sowieso geschikt voor alle leeftijden. Van doodeenvoudig en extreem vergevingsgezind tot brutaal moeilijk voor de doorgewinterde gamers die op zoek zijn naar een extra uitdaging. Het automatische teleportatiesysteem houdt spelers bovendien in hetzelfde gebied.
Ik speelde de game op PS5 en rondde het verhaal samen met mijn zoontje af in ongeveer acht uur, wat ongewoon kort aanvoelde. Na elk hoofdstuk geeft de game je toegang tot Apex Predator-jachten, die je belonen met een speciale rode steen. Helaas kunnen deze extra gevechten, net als de verhaalmissies overigens, niet opnieuw worden gespeeld. In plaats daarvan worden expedities in dat gebied ontgrendeld zodra alle missies en Apex Hunts zijn voltooid. Tenzij je met je verzamelde LEGO-noppen alle cosmetische items (zoals een bananenpakje of kostuumpjes uit LEGO City of Ninjago) wil vrijspelen of je de thuisbasis Mother’s Heart wil verfraaien door allerhande gebouwen en voorwerpen neer te poten, is er weinig reden om na afloop opnieuw in LEGO Horizon Adventures te duiken. Veel van deze dingen worden vergrendeld totdat je genoeg gouden (of rode) stenen hebt verzameld die je hebt verdiend door de levels te voltooien of door verschillende taken te vervullen op het communitybord in je thuisbasis. Zelfs met al deze optionele dingen, biedt de game al bij al te weinig variatie om mij voor lange termijn bezig te houden. Ik werd simpelweg te weinig gestimuleerd om verder te spelen, waardoor de huidige prijs van de game te duur aanvoelt voor wat het biedt.
Conclusie
Visueel verrukkelijk, leuke gevechten en speelse humor voor een jonger publiek. Daar liggen de sterke punten en charme van deze opvallende Horizon en LEGO combo. Alleen jammer dat al de rest zo oppervlakkig blijkt te zijn. De repetitieve levels, de afwezigheid van echt interessante puzzels en het gebrek aan herspeelbaarheid duwen mijn eindscore flink naar beneden. De cross-over is goed gelukt en er valt al bij al nog plezier uit te puren, maar het had zoveel meer kunnen zijn.
Gespeeld op PS5, ook beschikbaar voor, Switch en pc.
Geschreven door Davy De Rauw.