World of Warcraft: Cataclysm

Worgen
De Gnomes zijn toch maar de Gnomes, een oud ras. Veel interessanter zijn natuurlijk de twee nieuwe rassen. Aan de kant van de Alliance maken we kennis met de Worgen. Wanneer je een Worgen kiest, begin je als mens. De stad Gilneas wordt aangevallen door de wolfachtige Worgen. Samen met de leiders van de stad bereid je een evacuatie voor. Wanneer je wegvlucht uit de stad blijken de Forsaken, het volk van de Undead, de omgeving flink te terroriseren. Ondertussen veranderen alle mensen langzaam in Worgen. Precies op het moment dat de situatie echt grimmig wordt, doe je een bijzondere ontdekking. De Night Elves zijn de oorzaak van alle chaos. Zij hebben de Worgenplaag per ongeluk veroorzaakt, en daarom komen zij met een medicijn dat ervoor zorgt dat je als Worgen nog wel menselijk kunt nadenken. Dit is tevens het moment waarop je leert hoe je als Worgen in mens kunt veranderen en weer terug. Zo vormen de Worgen een nieuwe factie binnen de Alliance.

World of Warcraft Cataclysm

De missies die je als Worgen krijgt zijn aanzienlijk gevarieerder dan die van de Gnomes. Zo moet je emmers op het hoofd van vijanden plaatsen opdat een scherpschutter ze vervolgens neer kan schieten, moeten er horden vijanden worden tegengehouden met een kanon, en doe je er - toen je nog een mens was - alles aan om de Worgen tegen te houden. Het meest interessante van de Worgen is echter het verhaal. Al jaren kijken spelers van World of Warcraft tegen die gigantische muur aan. De Greymane Wall schermt Gilneas af van de rest van de wereld. Dankzij de uitbraak van Deathwing is de muur gesloopt. Voor het eerst is Gilneas dus bereikbaar.

De Worgen zijn het eerste ras waarmee ik gespeeld heb in de Cataclysm-bèta. Gilneas ziet er schitterend uit en de eerste twee uur zijn vrij intens, zeker voor een begingebied. Ik vind het dan ook zeer sterk van Blizzard dat ze spelers echt het verhaal willen vertellen over de Worgen. Het verhaal over het ontstaan van de Worgen is uitermate boeiend. Als Worgen beschik je bovendien over enkele leuke rasgebonden eigenschappen. Zo kan je in je wolfvorm tijdelijk harder rennen en duren ziekten en vloeken minder lang bij een Worgen-speler. Als je iemand bent die helemaal gek is van het verhaal van de Warcraft-serie, dan is dit het ras dat je zou moeten gaan spelen.

Goblins - ‘Time is money friend'
De meest geniepige wezens van Azeroth zijn de Goblins. Het zijn de handelaren die hun eigen kinderen zouden verkopen als ze er genoeg goud mee kunnen verdienen. Logisch dat zij als rasgebonden eigenschap de mogelijkheid hebben om overal korting te krijgen bij verkopers. Bovendien zijn de Goblins uitermate vernuftig. Het zijn knutselaars en nemen het niet zo nauw met protocollen. Als het werkt dan werkt het, maar misschien ook niet. De Goblins hadden al een eigen neutrale bank in Gadgetzan, maar nu heeft elke Goblin de mogelijkheid een persoonlijke bank in de vorm van een nogal lompe trol op te roepen.

In Cataclysm begin je als Goblin op het eiland Kezan. Daar zijn de Goblins een lange tijd onderdrukt door de Trolls, maar doordat de Goblins in aanraking kwamen met een krachtige materie werden ze slimmer. In het geheim werkten ze aan allerlei apparaten waarmee uiteindelijk een revolutie werd ontketend en Kezan hun nieuwe thuis werd. In het begin van het bestaan als Goblin leer je vooral dat goud erg belangrijk is. Het is altijd druk bij de bank. Ondertussen houden de Goblins erg veel van leuke dingen. Zo moet je mensen vermaken bij het zwembad om vervolgens het feestje te verlossen van een aantal vervelende piraten. Daarnaast rijd je al vrij snel rond in een vette auto waarmee je door de Goblinstad kunt rijden. Met grote regelmaat word je aangesproken op je rijgedrag. Een duidelijkere knipoog naar Grand Theft Auto was niet mogelijk geweest.

World of Warcraft CataclysmWorld of Warcraft Cataclysm

Al snel blijkt de situatie op het speeleiland Kezan onhoudbaar. Hoe ontzettend leuk alle missies ook zijn. Het eiland staat op het punt de lucht in te gaan dankzij de uitbraak van - daar hebben we hem weer - Deathwing. Door snel nog wat goud te ‘verdienen' verzeker je jezelf van een vlucht weg van het eiland. Helaas stort je ergens in de zee neer. Je bent bijna dood, maar wordt - dankzij de bekende Goblin Jumper Cables - weer tot leven gewekt. Zo ontdek je een nieuwe nederzetting op de Lost Isles. Op een typische Goblin-manier, met veel rook en explosies, wordt hier de stad ‘Town-in-a-Box' gesticht. Vanaf dit punt moet je als Goblin vooral conflicten uitvechten, en al snel komen de Goblins tot de conclusie dat het nodig is om samen te werken met de Orcs. Je krijgt de opdracht om Thrall, de leider van de Orcs, te bevrijden, en zo komen de Goblins als nieuwe factie bij de Horde.

Waar het verhaal van de Goblins iets minder fascinerend, maar dankzij het redden van Thrall niet minder episch, is dan dat van de Worgen weten de Goblins wel enorm veel plezier en afwisseling met zich mee te brengen. Vele missies en gadgets die je mag gebruiken, zijn simpelweg grappig. De Goblins nemen zichzelf niet zo serieus en dat je in de eerste tien levels Thrall mag redden, auto's mag rijden, bij een poolparty kan chillen en vervolgens een nieuw leven krijgt op de Lost Isles zorgt ervoor dat de missies van de Goblins de meeste afwisseling kennen van alle begingebieden in World of Warcraft: Cataclysm.

Voorlopig oordeel
Blizzard Entertainment heeft geweldig werk verricht om ervoor te zorgen dat de spelervaring van een beginnende ‘World of Warcraft'-spelers zo optimaal mogelijk is. Je krijgt afwisselende, uitdagende en leuke opdrachten voor je kiezen. De twee nieuwe rassen bieden twee verschillende spelervaringen. De Worgen leunen meer op het verhaal en de sfeer, terwijl de Goblins zich vooral manifesteren als een stelletje gestoorde komieken. Bovendien verhuis je regelmatig naar nieuwe gebieden. Het tempo ligt hoog. Alleen hoe lang kan Blizzard dat tempo vasthouden?

World of Warcraft Cataclysm

Door: Robert Hoogendoorn