Tekken 6


Namco heeft enkele zeer grote franchises in handen. Één van deze franchises is de Tekken-franchise, waarvan het eerste deel alweer vijftien jaar geleden verscheen in de arcadehallen. Een jaar later verscheen de game ook op de Playstation en sindsdien komen alle delen trouw uit op de consoles van Sony. Inmiddels zijn we aanbeland bij Tekken 6 -wat overigens niet de zesde Tekken-game is, maar dat terzijde- en heeft Namco besloten om de serie ook naar de console van Microsoft te brengen. Mijn Xbox 360 kon dan ook niet wachten om de previewdisc naar binnen te werken.

De lijst aan personages die beschikbaar is in Tekken 6 is de grootste tot nu toe en laat spelers in de huiden kruipen van maar liefst veertig vechters, waarvan 34 bekend zijn uit de voorgaande delen. Bekenden als Heihachi, Hwoarang en mijn persoonlijke heldin Julia Chang zijn wederom van de partij. Onder de nieuwe personages vinden we onder andere Bob en Zafina terug die perfect passen in de Tekken-franchise.




De gameplay van Tekken 6 is in grote lijnen gelijk aan de voorgaande delen. Na enkele andere fighters gespeeld te hebben was het even wennen aan de controls, maar snel daarna toverde ik al aardig wat sierlijke combo\'s op het scherm. Fans van de serie kunnen opgelucht adem halen wanneer ik zeg dat de meeste combo\'s van hun favoriete personages intact zijn gehouden. Een beetje ervaren speler zal dus meteen uit de voeten kunnen met Tekken 6 en kan direct een flink potje kontschoppen. Hoewel de game grotendeels vertrouwd aanvoelt zijn er een paar nieuwe dingen toegevoegd aan de gameplay. Een tegenstander die vrijwel geen centimeter van zijn of haar levensbalkje overheeft zal sterkere aanvallen uit kunnen voeren om zo toch nog te kunnen winnen.

Waar ik ook mee aan de slag kon met de previewversie van Tekken 6 is de Scenario Campaign modus. Deze modus vertelt een verhaal dat voor mij nog grotendeels onbekend is en biedt een nieuwe dimensie aan de game. Stiekem is het een hippe variant van de Force Mode uit voorgaande delen, maar dan anders. Spelers kunnen samen met een computergestuurde partner rondlopen in een lineaire wereld. Bij interactie met vijanden is het mogelijk om een vechthouding aan te nemen om traditioneel korte metten te maken met hen. Speel je deze modus liever met zijn tweeën, dan kan dat natuurlijk ook. Ik vond deze modus zelf nog voor geen ene meter werken. De camera deed niet goed zijn werk, het werd repetitief en de omgevingen waren saai en inspiratieloos.