World Superbikes-seizoen van start, Van der Mark begint BMW-carriŤre goed

Op het circuit van Motorland Aragon is het World Superbikes-seizoen van start gegaan. Dat gebeurde met een paar verschuivingen op de grid, zoals Michael van der Mark, die van Yamaha overstapte naar BMW. Zoals tegenwoordig het geval is werd op zaterdag één race verreden, op zondag twee.

Race één
Met Jonathan Rea, Scott Redding en Tom Sykes op de eerste rij en Michael van der Merk op plek vijftien kon het seizoen beginnen. Rea behield bij de start de leiding, voor teamgenoot Alex Lowes, Redding en Garrett Gerloff.

Chaz Davies en Toprak Razgatlioglu kwamen op de Ducati en Yamaha naar voren en openden de aanval op nummer drie Redding. Voorin moest Lowes halverwege eindelijk afhaken bij Rea, wat Razgatlioglu de kans gaf zijn tweede plek over te nemen.

Rea's overwinning kwam niet meer in gevaar, zijn honderdste zege in de World Superbikes was een feit. Teamgenoot Lowes wist Razgatlioglu in een mooi duel tóch nog te kloppen en werd tweede, voor de Turk en Redding, die alsnog langs Davies ging. Van der Mark eindigde als elfde.

Superpolerace
Met dezelfde grid als in race één ging men van start op een op zondag ietwat vochtige baan, precies nat genoeg voor regenbanden. Redding pakte dit keer bij de start de leiding, voor Lowes, Rea en Sykes. De Kawasaki's kwamen er toch weer voorbij op de intermediates, Redding had op de wets moeite om er bij te blijven.

Redding kwam flink tempo tekort, want ook Gerloff en Davies gingen hem rap voorbij en sloegen een gat. Ook Michael van der Mark was erg lekker bezig: hij had inmiddels negen plekken gewonnen op zijn BMW en ging voorbij Redding naar de vijfde plek.

Ook dit keer pakte Rea overtuigend de winst, wederom voor Lowes en dit keer met Gerloff op plek drie. Davies finishte vlak daarachter als vierde, Van der Mark werd keurig vijfde, Redding zakte nog weg naar plek acht.

Race twee
Met de uitslag van de superpolerace als startopstelling begon de slotrace van het weekeinde, Davies ging kort na de start al onderuit vanaf plek vier. Rea en Lowes namen de leiding, voor Gerloff en Van der Mark, terwijl Redding op zijn slicks - de rest had intermediates - naar plek zes kwam.

Gerloff nestelde zich tussen de twee Kawasaki's, Razgatlioglu en Van der Mark hielden de aansluiting ook nog vast. Toch ging het al snel fout: Gerloff was te enthousiast en probeerde Rea te pakken, waarbij hij onderuit schoof - de wereldkampioen wist een val te ontwijken en ging door het grind, maar bleef wel voorin rijden.

Vijf man knokten zo om de voorste vijf plekken: Razgatliuoglu, Lowes, Van der Mark, Rea en Redding. De Nederlander zat er lekker bij en niet veel later reed hij zich zelfs langs oud-teamgenoten Razgatlioglu en Lowes naar de leiding, voor het eerst op zijn nieuwe BMW. Redding begon op zijn slicks steeds beter op dreef te komen en nam Van der Mark's positie snel over.

Redding verdween in rap tempo aan de horizon, de andere vier duelleerden om plek twee, met ook Van der Mark's teamgenoot Tom Sykes er inmiddels bij. Rea reed zich los van het groepje, Van der Mark moest zich ook gewonnen geven tegen Lowes en begon een duel om plek vier tegen zijn nieuwe teamgenoot Sykes.

De overwinning van Redding kwam geen seconde meer in gevaar, met de juiste bandenkeuze stond er geen maat op de Ducati-coureur. Rea finishte als tweede, vlak voor teamgenoot Lowes, met de BMW's van Sykes en Van der Mark op de vierde en vijfde plek.