Supermarkten en Unilever 'strijden' om Gouden Windei
Vandaag start de jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor het meest misleidende voedselproduct: Het Gouden windei 2017. De 7 genomineerden zijn: Aldi Kalfsleverworst, Jumbo Goudeerlijk boerenmaïs, AH Muesli vezelrijk, Lidl Volkoren scharreleierkoeken, Conimex Ketjap manis goud van Unilever, Innocent superjuice van Coca-Cola en Aldi Mama nature citroenconcentraat.
Het zijn weer ‘sterke’ kandidaten dit jaar: zo bevat de kalfsleverworst in zijn geheel geen kalfslever maar slechts een beetje varkenslever, de volkoren eierenkoeken van Lidl bevatten slechts 6% volkorenmeel, de ‘premium quality’ ketjap bevat 70% suiker en het citroenconcentraat is in werkelijkheid een citroenverdunning met 80% water. Consumenten kunnen de komende twee weken hun stem uitbrengen op de stempagina.
"Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden", aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.
Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de achtste keer uitgereikt. In de afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.
Ergens half decemeber wordt bekendgemaakt wie dit jaar het Gouden Windei in de wacht heeft gesleept.
Supermarkten en Unilever 'strijden' om Gouden Windei (Foto: Foodwatch)