Red Bull: "Duidelijkheid over DRS-gebruik bij gele vlaggen"

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner heeft aan het Oostenrijkse ServusTV laten weten dat hij duidelijkheid wil omtrent het gebruik van het Drag Reduction System bij gele vlaggen. Hij vindt dat afgelopen weekend in Valencia de regels hierover niet goed toegepast zijn.

Met nog enkele ronden te gaan crashten Pastor Maldonado en Lewis Hamilton aan het eind van een DRS-zone, waarna daar een gele vlag hing. Mercedes-coureur Michael Schumacher ging dat gebied in met zijn achtervleugel open, terwijl de achter hem zittende Red Bull-rijder Mark Webber dit niet deed. De Australiër klaagde hier over, waarna Red Bull een protest indiende bij de wedstrijdleiding. Dat werd afgewezen, omdat uit de data bleek dat Schumacher in dat gebied duidelijk ingehouden had.

Horner: "Naar aanleiding van de straf die Sebastian in Barcelona kreeg, hebben we met z'n allen om de tafel gezeten en afgesproken dat DRS en KERS niet gebruikt mogen worden als er gele vlaggen uithangen, dus het verbaast me dat Schumacher wel DRS heeft gebruikt en er zonder straf vanaf is gekomen. Het is wel zo dat Schumacher aantoonbaar langzamer was onder de gele vlaggen, maar als in de regels staat dat je in zo'n situatie geen DRS mag gebruiken, dan lijkt het me toch duidelijk wat er wel en niet mag."

Horner duidt op de situatie waarbij Schumacher geen straf kreeg en Sebastian Vettel eerder dit jaar in Barcelona in volgens hem een soortgelijke situatie wel. Toch verschillen beide situaties, want Vettel liet onder geel met behulp van het DRS een snelste sectortijd noteren, terwijl er bij Schumacher geen sprake van was. Daarnaast had Webber in Valencia geen nadeel van het gebruik van DRS door Schumacher omdat de Australiër vanwege de gele vlaggen geen inhaalpoging mocht wagen.