De consument heeft te veel macht

Microsoft is teruggekomen op hun gebruiksregels voor Xbox One. Je hoeft niet meer elke 24 uur online te zijn en discs kun je zonder problemen (uit)lenen. Wat dat betreft werkt het dus hetzelfde als op je huidige Xbox 360. Het internet juicht, maar is dit wel een goede ontwikkeling?

Natuurlijk vind ik het ook een goede ontwikkeling dat je niet meer verplicht online hoeft te zijn. Ook mijn internet is wel eens stuk, en bij een verhuizing of op vakantie kun je nu gewoon doorspelen. Toch was dit eigenlijk helemaal geen feature waar je over hoeft te huilen, we zijn ook gewoon altijd online. Ook het feit dat je nu gewoon je discs kunt uitlenen spreekt in eerste instantie gewoon aan. Zo doen we het al jaren namelijk en dat was altijd prima. 

Toch zat er iets goeds achter de gedachte van Microsoft. Goede ideeën die nu niet doorgaan omdat we allemaal bang zijn voor verandering. Dit laat de ontwikkeling stil staan. Je bent immers weer verplicht om je disc in de console te hebben tijdens het spelen en je gedownloade games kun je niet meer delen met vrienden. Het familieplan is bijvoorbeeld helemaal geschrapt en dat was echt een fantastische feature. Voor mij niet genoeg om een aankoop te rechtvaardigen boven een PlayStation 4, maar zeker wel vooruitstrevend.

Hoewel ik beide partijen begrijp, zowel Microsoft als de schreeuwende consument, blijf ik met een vreemd gevoel zitten. Langzaam krijg ik het idee dat de consument te veel macht heeft gekregen dankzij internet. Eerder kondigde Microsoft namelijk al aan dat Windows 8 wat aangepast wordt voor mensen die hun desktop misten. Ook dat is eigenlijk een stap terug. Omdat consumenten bang voor verandering zijn.

Op die manier word je als producent van games of hardware toch wel gelimiteerd in je handelen. Vooruitgang verdwijnt en we zullen allemaal stil blijven staan. Iets dat in deze tijd eigenlijk niet meer kan, zeker niet in de wereld van videogames. Ik vraag me dus af of we wel zo veel macht zouden moeten hebben als consument. Ik denk het niet.