EA vermoordt Wii U

Electronic Arts heeft ervoor gekozen om een groot deel uit hun aankomende portfolio niet uit te brengen voor Wii U. Voor de veelgeplaagde console van Nintendo zou dit wel eens de definitieve genadeklap kunnen zijn waardoor we vroegtijdig afscheid moeten nemen van Wii U.

Zo'n twee jaar geleden werd Wii U voor het eerst getoond tijdens de E3. Er was nogal wat verwarring vanwege de naam en het feit dat Nintendo in eerste instantie enkel de controller liet zien. Was het een nieuwe console? Was het een uitbreiding voor Wii? Er werden wat games getoond die we al op PlayStation 3 en Xbox 360 hadden gezien, Nintendo toonde het nog steeds niet verschenen Pikmin 3 en een aantal developers deed hun zegje over de geweldige mogelijkheden van de controller.

EA vertelde toen dat Nintendo hen nog niet eerder zo'n goed platform had aangeboden: "This a breakthrough in our relationship based on a breakthrough in games development. We look forward to seeing great EA content on this innovative new platform. Nintendo's next console is truly transformational, a better platform than we've ever been offered by them before."

Dat was veelbelovend. Toen Wii U eind vorig jaar verscheen waren er ook al wat EA-titels te koop. FIFA 13 en Mass Effect 3 waren allebei te spelen op Wii U, en hoewel deze versies nog niet gelijkwaardig waren aan de PS360-versies was het een aardig begin. Met de release van Need for Speed Most Wanted pakte EA zelfs groots uit. De Wii U-versie kreeg de grafische hoogstandjes van de pc-versie en was de mooiste console-versie. 

Hierna werd het echter stil, heel stil. Battlefield 4 werd bijvoorbeeld aangekondigd voor zowat elk denkbaar platform, inclusief next-gen consoles, maar niet voor Wii U. Dat was toch wel een flinke tegenvaller voor Nintendo en de Wii U-gamers. Na wat geneuzel op internet kwam de reden: de Frostbite 3-engine van EA, waarmee onder andere Battlefield 4, de nieuwe Star Wars-games en de nieuwe nog aan te kondigen Need for Speed worden gemaakt, draait niet op Wii U. 

Waarom dit dan niet zou kunnen weet ik niet, ik kan het me ook niet echt voorstellen. Eerst maakt EA voor Wii U een Need for Speed die grafisch de mooiste consoleversie is en een paar weken later zou een grafische engine niet kunnen draaien? Vreemd als je het mij vraagt.

De geruchten gaan overigens dat EA boos is op Nintendo omdat Nintendo niets te maken wilde hebben met Origin. EA zou Nintendo voorgesteld hebben om alle online features voor Wii U via EA's Origin te laten lopen, met EA aan het roer. Toen Nintendo dit weigerde, besloot EA om een flink deel van de support te laten vallen. Of dit waar is zullen we waarschijnlijk niet met zekerheid kunnen zeggen. Feit blijft dat Nintendo zonder al die Frostbite-games van EA veel toppers gaat missen en mogelijk Dreamcast achterna gaat qua levensduur. De laatste console van SEGA kreeg van EA ook geen support en de productie daarvan werd na twee jaar stopgezet.

Nintendo heeft natuurlijk wel een sterkere eigen line-up dan SEGA destijds had, maar veelbelovend is het niet. Zelfs ik begin te twijfelen aan de houdbaarheid van Wii U en kan zo één-twee-drie ook niet veel reeds aangekondigde titels opnoemen die ik op mijn wishlist heb staan. Sure, de Luigi DLC voor New Mario, Pikmin 3 en Shadow of the Eternals zijn toffe titels, maar verder? Misschien toch maar die Ubisoft-boycot opheffen en Rayman Legends kopen in augustus...