Pokémon Let's Go, Pikachu!

Pokémon Let's Go, Pikachu & Eevee! zijn leuke games. Zo simpel is het. We keren wederom terug naar Kanto, waar we dit keer in HD de bekende gebieden gaan verkennen. Niet alles is echter hetzelfde zoals we ons herinneren en dat zorgt toch voor een frisse ervaring.

Let's GO, Pikachu 1

Zo speel je dit keer niet als Red en is Blue niet je rivaal. Sterker nog; deze twee trainers zijn al jaren geleden begonnen aan hun Pokémon-carrière. Jij hoort dus feitelijk tot een nieuwe generatie trainers. In grote lijnen wordt wel gewoon het bekende verhaal van Pokémon Yellow gevolgd. Je begint met een Pikachu (of Eevee, afhankelijk van welke versie je kiest), je stopt nog steeds Team Rocket en je wordt nog steeds Pokémon Champion. De game moet het vooral hebben van de nieuwe presentatie en herziene gameplay-mechanics.

Al vrij snel kom je erachter dat HD de game goed heeft gedaan. Kanto is mooier dan ooit tevoren en alles straalt een kleurrijke sfeer uit. Vooral Cerulean City en Lavender Town zijn perfect weergegeven en de nieuwe muziek brengt het geheel naar hogere niveaus. Hoewel de cartoony-stijl niet voor iedereen zal zijn, past het voor mijn gevoel erg goed bij wat Let's Go wil bereiken. De presentatie wordt ondersteund door meerdere cutscènes en dynamische camerapunten tijdens belangrijke dialogen (denk aan het uitdagen van gym leaders of een ervaring met Team Rocket). Het brengt een ietwat cinematische ervaring, iets wat Pokémon voorheen enigszins miste. De wereld leeft, mede dankzij de nieuwe manier van Pokémon vangen.

Let's GO, Pikachu 2

Pokémon kom je dit keer niet tegen in willekeurige gevechten, maar ze komen daadwerkelijk fysiek voor in de wereld. Het geeft het gevoel dat Kanto daadwerkelijk de habitat is van de Pokémon die je tegenkomt. Om Pokémon te vangen hoef je dit keer niet meer tegen ze te vechten. In plaats daarvan wordt het vangsysteem zoals we dat kennen uit Pokémon GO gebruikt. Dit betekent dat de enige actie die je uit moet voeren het gooien van een Pokéball is, met als optie om berries te gebruiken. Deze berries maken het makkelijker om de Pokémon in kwestie te vangen. Dit is ook één van de grootste manieren om jouw Pokémon te trainen: je hele party ontvangt XP voor elke Pokémon die je vangt.

Dit heeft voordelen, maar ook nadelen. Het grinden is hiermee compleet verdwenen en door het snellere levelen word je aangemoedigd om meer verschillende Pokémon te gebruiken (iets wat wordt ondersteund door de Pokémon Box vanuit het menu beschikbaar te maken). Aan de andere kant ben je erg snel té sterk voor de gebieden waar je bent en kan de game nog simpeler aanvoelen dan hij al is. De bekende trainer-gevechten zijn nog wel aanwezig en er zijn Coach Trainers toegevoegd. Dit zijn sterkere trainers die je een beloning geven wanneer je ze verslaat. De endgame bestaat uit Master Trainers. Zij hebben één Pokémon die je alleen kunt uitdagen met dezelfde Pokémon. Een Charizard bestrijd je dus met een Charizard en een Caterpie met een Caterpie. Deze Pokémon zijn van een hoog niveau en zijn vaak in het voordeel met de aanvallen die ze tot hun beschikking hebben. Een goede tactiek is dus een vereiste. Het geheel voelt wel wat grindy, maar her en der wat van de trainers uitdagen is interessant om te doen

Let's GO, Pikachu 3

Eén van de features waar ik het meest naar uitkeek was de couch co-op. Het is voor het eerst dat een Pokémon-game in zijn geheel in multiplayer te spelen is. Helaas blijkt de uitwerking er één die nog wat verbeteringen kan gebruiken. Zo heeft de tweede speler totaal geen interactie met de wereld. Speler twee kan geen items oppakken, niet met NPC's praten, geen trainers uitdagen, niet zijn eigen look uitkiezen en niet van gebied wisselen. Het enige wat deze speler feitelijk kan is meelopen, helpen met Pokémon vangen en meevechten. Vreemd genoeg dan weer niet in dubbel-gevechten, waarin speler één beide Pokémon opdrachten geeft. Het geheel voelt aan zoals vroeger weleens gedaan werd: je jongere broertje of zusje een controller geven die feitelijk niets doet, maar waardoor wel het gevoel ontstond dat er meegespeeld werd. Jammer, want échte co-op zou een leuke toevoeging zijn.

De laatste grote toevoeging is het Pokémon GO Park. Deze neemt de Safari Zone over en dient als hub voor de connectie met Pokémon GO. Je kunt hier Pokémon vanuit GO overbrengen en gebruiken in je avontuur op Switch. Dit is ook de enige manier om een Meltan te vangen, een nieuwe Pokémon die is geïntroduceerd voor Let's GO. Een eenvoudige manier om je Pokédex compleet te krijgen en te werken aan een sterk team.

Pokémon Let's GO, Pikachu & Eevee zijn niet de volgende generatie Pokémon-titels waarop menig fan wacht, maar dat doet niet af van de kwaliteit van de remake. De herziene methode van Pokémon vangen werkt goed, de wereld voelt levend en de verbeteringen voor de 'quality of life' pakken goed uit. Er is nog werk aan de winkel voor bijvoorbeeld de co-op en het vechten tegen wilde Pokémon is voor sommigen een gemis, maar ik hoop dat Gamefreak de positieve elementen onthoudt voor generatie 8. Ik zou in ieder geval niet snel terug willen gaan naar een Pokémon met willekeurige encounters.