Wonder

Treacher Collins Syndroom: een erfelijke aandoening in het gezicht waarbij botten en weefsels zich niet volledig ontwikkelen. Het syndroom komt bij 1 op de 50.000 mensen voor. Er is een New York Times bestseller over deze ziekte en dat boek is nu verfilmd. De plot kan leiden tot een zoetsappige film, maar niets is minder waar. Wonder is een feel-good film die over iets heel anders gaat dan je zou verwachten.

In de film volgen we August Pullman, Auggie voor vrienden, die te maken heeft met deze ziekte. Zijn gezicht is ernstig misvormd en hij heeft daarom moeite om zich in de maatschappij opgenomen te voelen. Auggie is inmiddels 10 jaar oud dus de tijd is gekomen om nu echt naar school te gaan na al die jaren les vanuit huis. We zien het eerste schooljaar door de ogen van Auggie, maar ook van de mensen om hem heen. Zo zien we hoe zijn zus zichzelf wegcijfert voor haar broertje, maar ook hoe moeilijk het is om vriendjes te worden met toch wel de 'freak van de klas'. Alle strubbelingen komen aan bod.

Wonder Wilson and Roberts

Al vrij snel kiest Wonder ervoor om de mensen rondom Auggie in de spotlight te zetten. De eerste scènes draaien uiteraard om Auggie en zijn geschiedenis met deze ziekte, maar al vrij snel schakelt het vertelpunt van de film over naar zijn zus. Dit doet je beseffen dat er om Auggie heen meer speelt voor de mensen. Gedurende de film komen steeds meer mensen centraal te staan in de film, waardoor de impact van Auggie op mensen rond hem heen steeds duidelijker wordt. Dit gaat meer en meer door elkaar lopen waardoor de film een lekker tempo heeft. Het voorkomt dat het een te serieus drama wordt, maar maakt het juist een luchtige film met veel hart en humor. Als je bovendien niet langer kan wachten op de nieuwe Star Wars in de bioscoop, kom je met deze film nu al een beetje aan je trekken.

Jacob Tremblay speelt de rol van Auggie. Tremblay brak twee jaar geleden door met zijn rol in Room, als tegenspeler van Brie Larson. In deze film kan Tremblay wat minder van zichzelf laten zien, mogelijk door de make-up. Toch is het knap voor een acteur van zijn leeftijd door al die lagen protheses heen te kunnen acteren. Julia Roberts en Owen Wilson spelen de ouders van de familie Pullman. Wilson krijgt nét genoeg kans om zijn liefdevolle humor te laten zien maar helaas komt Roberts niet verder dan de bezorgde moeder. Het grootste deel van de cast wordt aangevuld met genoeg jonge acteurs waarvan er een aantal de komende jaren mogelijk erg groot kunnen worden. Vooral Izabela Vidovic valt op, hoewel ze nét iets te veel moet huilen.

Wonder speeltuin

Het is een perfecte film voor de familie tijdens deze koude donkere dagen, met een inspirerende boodschap en een hoofdpersoon die ieder in zijn hart zal weten te raken.