Rocketbirds 2: Evolution

Hardboiled Chicken is terug! In Rocketbirds 2: Evolution nemen we opnieuw de gedaante aan van deze spijkerharde kipsoldaat, ook wel bekend als 'The Cock of War', terwijl we ons al schietend en puzzel-oplossend een weg banen door deze typische run-and-gun-platformer voor pc, PS4 en PS Vita.

Rocketbirds 2: Evolution vervolgt het indie-epos van Hardboiled Chicken die het moet opnemen tegen een leger kwaadaardige duiven en pinguins onder leiding van dictator Putzki om het rijk van Albatropolis te bevrijden. Je kunt je met die informatie wel ongeveer een voorstelling maken van het niveau van deze games, afkomstig van de Aziatische divisie van ontwikkelaar Ratloop in Singapore. Ratloop heeft behalve Rocketbirds ook naam gemaakt dankzij hun werk aan 'serious games', een genre dat zich niet primair richt op vermaak maar juist op educatie of zaken als brain training. Misschien is het juist daarom dat het bedrijf met de Rocketbirds-games zo gigantisch over-the-top gaat, als tegenpool voor het serieuze werk.

Je kerntaken in Rocketbirds 2: Evolution zijn rennen, springen en schieten. Een belangrijke verbetering ten opzichte van deel 1 is dat de speler nu de mogelijkheid heeft om wapens handmatig te richten. In het vorige deel kon je alleen recht vooruit schieten, een merkwaardig gebrek dat in games van dit genre nog altijd af en toe terugkomt maar gewoon écht niet meer kan. Het rennen, mikken, en schieten gaat allemaal lekker soepel en in combinatie met de double-jump ben je behoorlijk behendig. Je uitrusting bestaat uit een flink wapenarsenaal variërend van SMG's tot vlammenwerpers, en daarnaast een mobiele telefoon, die essentieel blijkt bij het overkomen van sommige obstakels. Met het mobieltje kun je in sommige gevallen vijanden op afstand overnemen, waarna je ze kunt ge- en misbruiken om schakelaars om te halen en andere vijanden neer te schieten.

Kenmerken die laag scoren zijn het uiterlijk en in wat mindere mate de muziek. De muziek in de game wordt verzorgd door de band New World Revolution en is op zichzelf helemaal niet slecht. Het is een mix van alternatieve rock met futuristische soundeffecten, wat ze zelf typeren als 'Sci-Fi rock'. Het probleem is dat de muziek vaak ongelukkig afsteekt tegen de gebeurtenissen op het scherm, mede omdat er ook in wordt gezongen. Het komt daardoor soms misplaatst over als achtergrondmuziek van de gewone verhaalvertelling in het spel.

Op het gebied van graphics is Rocketbirds 2 niet bepaald een hoogvlieger. Het beweeglijke gevogelte waar je mee en tegen speelt ziet er grafisch wel oké uit maar het ontwerp van de achtergronden en omgevingsobjecten voelt ongeïnspireerd aan. Het design van de levels is grotendeels een soort snakes-and-ladders, met heel veel symmetrie en lage resolutie textures. We hoeven bij een 2D-indie van 10 euro geen wonderen te verwachten, maar er had wel wat meer oog voor detail in gemogen.

In principe is de game in twee modi op te delen: het singleplayer-gedeelte onder de noemer Part 1 - The Cockup, en het multiplayergedeelte genaamd Part 2 - The Rescue. In The Rescue heb je de mogelijkheid om andere spelers te joinen in een afzonderlijke campaign tot vier spelers, zowel online als lokaal. Dit gedeelte is nog best uitgebreid, met de keuze uit verschillende personages en een aantal customize- en upgrade-opties. De co-op-gameplay biedt nog wat mogelijkheden om samen te werken, zoals op elkaars rug springen om in een soort tot de tand gewapende megakip te veranderen.

De missies in de singleplayer campaign zijn vaak niet veel meer dan het al rennend en schietend uitruimen van de verschillende secties, het zoeken naar gekleurde key-cards om deuren mee te openen en af en toe een soort mini-puzzel oplossen waarbij je vijanden moet besturen om schakelaars of drukplaten mee te activeren. Wat wel leuke afwisselingen zijn, zijn de duik- en vliegmissies. Hierbij verandert de game in een volledige twin-stick shooter en het zijn lekker intensieve onderdelen waarbij je voortdurend projectielen aan het ontwijken bent terwijl je als een idioot om je heen schiet. Ook de bosses bieden een redelijk extra'tje in variatie, al zijn ze nogal dungezaaid. Spelen met een controller is trouwens wel aan te raden.

Voor wat hersenloos, regenachtige-zondagmiddag-vermaak kan Rocketbirds 2: Evolution wellicht een bepaalde schare gamers bekoren. Met een tientje op Steam heb je dan een semi-lollige game in handen die naast een handvol singleplayer-missies nog een multiplayer heeft met vrij uitgebreide co-opmogelijkheden. Op de besturing na is het verder allemaal vrij matig tot ondermaats, van het design tot de ongelukkig gekozen muziek. De zwem- en jetpack-missies zijn een leuke afwisseling maar er is niks wat uitblinkt. Er zijn wat dat betreft veel betere titels te vinden van dit genre in dezelfde prijsklasse.

• Redelijke humor
  • Zwem- en vliegmissies
  • Grafisch belabberd