Super Mario Maker

Super Mario Maker is voor velen een droom die uitkomt: een Mario-level designer, waarin je de levels kunt delen met anderen. Nintendo heeft de tijd genomen om de game te ontwikkelen en het resultaat mag er zijn: een diepgaande game die gaat zorgen voor tientallen, zo niet honderden uren plezier.

Super Mario Maker E3 2015 (Foto: Nintendo)

De game begint simpel: je speelt een level in de stijl van Super Mario Bros. Na een paar sprongen en een stukje rennen, kom je een groot open gat tegen. Wat nu? Nou, simpel: schakel over van 'play' naar 'create' en maak het level af! Een paar coin bloks hier, een stuk extra grond daar en je kunt gaan. Een simpele, maar erg effectieve manier om meteen de krachten van Super Mario Maker te tonen: de game is simpel, intuitief en charmant. Bovendien kent de game ontzettend veel mogelijkheden. Sleep een paddestoel naar een goomba en voila: een grote goomba. Sleep coins naar een Bill Blaster en hij schiet geen Bullet Bills meer, maar coins. Een Lakitu Bloopers laten gooien? Ga je gang! Nintendo geeft ons de tools onze fantasie waar te maken en dat doen ze op briljante wijze.

Om dit gevoel vast te houden, heeft Nintendo de keuze gemaakt om de tools in de game dagelijks beschikbaar te maken. Je begint op dag één enkel met de essentiële elementen: grond, coins, mushrooms en ga zo maar door. Door vijf minuten in de create-modus te spelen, krijg je een boodschap en wordt de volgende dag de nieuwe lading elementen bezorgd. In totaal duurt het hierdoor tien dagen tot je alles tot je beschikking hebt. Een keuze die gemixte gevoelens oproept. Voor mij is het ideaal. Ik ben an sich niet heel creatief, dus mij rustig elke dag de tijd te geven om de elementen te benutten en te wennen aan meer opties, is geweldig. Voor meer ervaren designers of mensen die simpelweg meteen wil beginnen, is het uiteraard een mindere keuze. Voor de laatste groep is er echter hoop: je kunt de tijd van je Wii U 'doorspoelen' naar de volgende dag, waardoor je binnen een uurtje alsnog alles kunt vrijspelen. Ideaal is anders, maar de mogelijkheid is er wel.

Terug naar belangrijker zaken. Het is mogelijk jouw levels te uploaden, zodat anderen jouw levels kunnen spelen. Uiteraard is het ook voor jou mogelijk om levels van anderen te spelen. In het begin kun je in totaal tien levels uploaden. Dit aantal wordt verhoogd wanneer je genoeg sterren hebt ontvangen van anderen die jouw level op die manier waarderen. Je helpt jezelf er dus mee om leuke en uitdagende levels te maken en geen levels vol met invisible blocks die niet uit te spelen zijn. Hoewel ik alleen levels van andere pers kon spelen, was er al een grote diversiteit te vinden. Van recreaties van Metroid tot aan 'jumping practice' en van shoot-em-ups tot simpelweg briljante platforming levels. Alles is mogelijk en als alleen de pers al zo creatief aan de slag gaat, is het wachten om te zien wat de hele wereld kan.

Ben je bang dat je bagger tegenkomt? Dat hoeft niet. Je kunt levels sorteren op de hoeveelheid sterren die ze hebben ontvangen en heb je iemand gevonden die levels maakt die jij leuk vindt, kun je deze maker volgen. Daarnaast hoef je ook niet bang te zijn dat er onverslaanbare levels online staan: voor je een level kunt uploaden, moet je hem uitspelen. Elk geüpload level is dus, hoe moeilijk ook, uit te spelen. Heb je geen zin in individuele levels, maar wil je een reeks levels achter elkaar spelen? Dan zijn de 10-Mario en 100-Mario challenges voor jou.

In deze twee modussen krijg je tien of honderd levens en moet je een reeks levels doorspelen om Princess Peach te redden (ja, ook hier is dat het geval). In de 10-Mario challenge speel je acht levels door, in de 100-Mario challenge speel je zestien levels door. Deze modussen kun je spelen op easy, normal of expert. Het is niet helemaal duidelijk hoe bepaald wordt wat een makkelijk level is en wat een expert level, maar er is wel duidelijk verschil te merken in de levels die langskomen. Speel je de 100-Mario challenge uit, krijg je een beloning in de vorm van een 8-bit Mario-kostuum. Dit zijn speciale kostuums die alleen in de Super Mario Bros.-stijl te gebruiken zijn. Door een mysteryshroom te gebruiken kan Mario transformeren in honderd verschillende personages. Denk hierbij aan de amiibo (die allemaal, behalve de Mii-fighters, te gebruiken zijn), maar ook geheel andere personages. Het maakt het mogelijk te spelen als Kirby, Donkey Kong, Bowser en meer. Thema-levels zijn door deze toevoeging veel makkelijker te maken en brengt een extra motivatie om de klassieke Mario-stijl te gebruiken.

In de andere stijlen, die van Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros U, is deze mysteryshroom niet te gebruiken. In deze stijlen krijg je de beschikking tot één van de 'vlieg power-ups'. In SMB3 is dat de Tanooki Leaf, in SMW de cape en in NSMBU de propellorshroom. Het gebruik van deze power-ups maakt het mogelijk om meer in de hoogte te werken of extra obstakels te plaatsen in een level (zoals grote gaten waar overheen gevlogen moet worden). Wederom een manier om elke stijl een uniek gevoel mee te geven, waardoor je in elke stijl een andere aanpak nodig hebt.

Is de game dan verder perfect? Nee, er is één punt dat een beetje jammer is: er is erg veel van het Mario-universum niet gebruikt. Ik snap dat het niet mogelijk is alles terug te laten komen, maar er missen een paar iconische en basiselementen die toch als een gemis aanvoelen. Denk aan Shyguys (of überhaupt elementen uit Super Mario Bros. 2), het gebruik van hellingen, ice flowers, Boomerang en Fire Bro's, meer bazen naast Bowser en Bowser Jr., multiplayer, save points in een level en ongetwijfeld nog meer. Wie weet komt dit in de toekomst nog als DLC (dat verwacht ik stiekem ook wel).

Als je kijkt naar wat er mogelijk is in Super Mario Maker, dan is de designer niets minder dan briljant. Er had meer in gezeten qua content, maar de game werkt zo intuitief dat het voor iedereen toegankelijk is. Eigenlijk biedt Super Mario Maker wat veel andere designer-games niet kunnen: intuitieve interface met perfecte gameplay. Dat is de kracht van Super Mario Maker: wat je maakt, wil je ook daadwerkelijk spelen. Een game waar Nintendo trots op kan zijn.

• Intuitieve editing tool
  • Klassieke Mario-gameplay
  • Delen en spelen