Nintendo 3DS Streetpass-uitbreiding

Als fervent - nou ja, obsessieve - gebruiker van Streetpass was ik al een tijdje klaar met alle minigames. Puzzels compleet, alle mogelijke hoedjes en heldendaden verricht in de adventure, en natuurlijk de vier extra minigames zoals het spookhuis en de ruimtepolitie volledig uitgespeeld. Gelukkig heeft Nintendo nieuwe games ontwikkeld, zodat ik weer dagelijkse fix Streetpass-hits nodig heb om te spelen. Het gaat om Hengelhelden en Zombiemanie, of in het Engels: Ultimate Angler en Battleground Z. Daarnaast is er Streetpass Mii-park Premium, om nog meer extra’s te krijgen. Is het allemaal het geld waard om aan te schaffen? Elk Nintendo-hotspot in de buurt is aan de beurt geweest om dat te onderzoeken.

Allereerst is er Hengelhelden. Zoals de naam al doet vermoeden ga je vissen. Het werkt als volgt: elke Mii die je tegenkomt heeft een bepaalde kleur aas. Dit aas kun je gebruiken om te vissen naar zeebewoners die alleen op die kleur aas afkomen, of om te mixen met ander aas. Zo wordt het aas groter zodat ook grotere vissen belangstelling krijgen, of je krijgt regenboog-aas, zodat welke vis dan ook naar de oppervlakte kan komen.

Streetpass-games

In het spel zijn er verschillende eilanden, met weer verschillende vissen en er is altijd een onbekende reuzenvis waarvan je niet weet welk aas die graag lust. Naast de vijf altijd bereikbare eilanden kunnen Mii’s je ook een zilveren of gouden ticket geven, waardoor je met de vissersboot naar nog een stuk of acht eilanden kunt gaan. Natuurlijk kun je nog hengels vinden, verbeteren en mixen, zodat er speciale vaardigheden beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld dat een bepaalde hengel beter is bij zeevissen, terwijl een ander juist aan kades beter tot zijn recht komt.

Normale vissen kun je vrij snel naar binnen halen maar je moet oppassen niet de lijn te breken. De grotere vissen moet je eerst vermoeien. Meestal lukt dat niet in één keer, maar gelukkig wordt je voortgang bewaard zodat de vis de volgende keer als je die aan de haak slaat nog net zo vermoeid was als toen je hem kwijtraakte. Eenmaal vermoeid moet je hem binnenhalen zonder de lijn te breken. Het klinkt ontzettend suf, maar het is erg verslavend. Het is nog het beste te omschrijven als een vis-RPG, waarbij de hengel meerdere attributen heeft om te upgraden, zoals de sterkte van de lijn zodat die minder snel breekt; waarbij je aas moet mixen om tot een goed resultaat te komen en natuurlijk de ‘actie’: het vissen zelf.

Zombiemanie is dan weer van de actie, zoals ruimtepolitie dat ook is. Dit keer is de stad overvallen door, wow, zombies en jij moet de boel gaan redden. Dat doe je door wapens te verzamelen. Elke kleur Mii heeft een eigen wapen. Bij wapens moet je denken aan een Wii-mote, een ghettoblaster, een laser of een superheldenpak, zodat je ze gewoon omver slaat. Er zijn verschillende zombies die in een level rondlopen, en elk type zombie heeft wel een zwak voor een bepaald wapen. En dan zijn er nog de verborgen mutanten, die alleen tevoorschijn komen als je met een specifiek wapen in dat level dat je speelt iets doet. Daar komt dus wat geluk om de hoek kijken, want die kleur Mii moet je maar net in je queue hebben. Elke Mii is geplaatst in het level en zal je of het wapen geven, of mee gaan helpen, zodat je als team de zombies verslaat.

Streetpass-games

Het zijn korte leveltjes, zo’n drie a vier minuten ben je er mee kwijt. Gelukkig variëren ze enorm van doel, dus de ene keer moet je aanvallend op zoek naar overlevenden, een andere keer moet je op zoek naar een paar items in een level en weer een andere keer moet je een gebouw beschermen, bijvoorbeeld zodat zombies niet het ziekenhuis binnendringen. In het eerste wereldje eindig je in een baseball-stadion waarin je waves van zombies moet overleven. Het blijft leuk en elk level kun je opnieuw spelen om de optionele doelen te halen.

De spellen vallen dus in goede aarde. Het Premium-pack is weer een ander verhaal: het levert geen extra spellen op, en eigenlijk hoopte ik zelf op een grotere wachtrij, zodat ik bijvoorbeeld 20 mii’s kan verzamelen. Dat er dan maar tien Mii’s per Mii-team gebruikt zouden worden zou geen probleem zijn, dan maar twee batches van minigames, wel zo eerlijk. Maar nee, dat zit er dus niet bij. Wat je wel krijgt is een VIP-room, zodat je Mii’s die je ontmoet hebt daarin kunt plaatsen als je ze apart wil houden. Ik zie er geen reden toe, maar wie ben ik? De muziekspeler kun je nu gebruiken om de achtergrondmuziek van je park aan te passen, of zelfs in slaapstand te beluisteren.

Een andere extra is dat de verjaardagen van Mii’s er nu opeens toe doen. Extra gespreksstof bij de ontmoeting dus. Er wordt een jaarkalender bijgehouden, en als je bijvoorbeeld een maand compleet hebt, verdien je een Mii Plaza-ticket om weer nieuwe hoedjes te kopen. Of tekstbubbels, want deze zijn vanaf nu ook te aan te passen. Wil je een Kirby-roze wolkje, het kan, maar dan kost het je een Mii-ticket die je verdient door de kalender of door minigames te spelen. Het enige dat handig is, is dat je de gesprekken aan de poort volledig kunt overslaan, maar dat dan wel bijvoorbeeld de verjaardagen bijgewerkt worden. Als je dan toch snel de wachtrij wil legen kan dat. Je kunt ook minigames die helemaal compleet zijn zien, en - als je wil - verwijderen uit de lijst, zodat je alleen na een ontmoeting de snelkoppelingen hebt die er toe doen.

De Premium-upgrade kost 4,99 euro. Wil je nog meer Mii Plaza-tickets verzamelen of de snelste ontmoetingen ooit hebben dan is het een optie. Voor de overige zaken is het minder nuttig en dan is het best prijzig. De twee nieuwe minigames, Hengelhelden en Zombiemanie zijn wel hun geld waard. Ze kosten allebei 4,99 euro. Er is nog een speciale bundelprijs van 7,99 euro. Het maakt Streetpass weer zinnig om op te starten, de minigames leveren weer weken, misschien wel maanden plezier op, tenminste als je medespelers tegenkomt. Anders moet je weer muntjes verzamelen door middel van de stappenteller om spelers te kopen.