Pokmon Omega Ruby

Veel mensen hebben nostalgische gevoelens bij Kanto of Johto. Hoenn, het derde gebied in de Pokémon-serie, kon echter een stuk minder mensen boeien. Met de remake van Ruby en Sapphire voor Nintendo 3DS geeft Nintendo Hoenn nog een kans om aan te slaan. Met deze nieuwe versie, die op elk vlak beter is, kan dit niet uitblijven.

Starters Omega Ruby

In Pokémon Omega Ruby ben je net verhuisd naar de wereld van Hoenn. Je komt aan in Littleroot Town om in de buurt van je vader te wonen. Hij is gymleader in Hoenn. Het duurt niet lang voordat je een eigen Pokémon hebt en de wijde wereld ingaat als rookie trainer. Het is vervolgens aan jou om Team Magma en Team Aqua te stoppen en Pokémon Meester te worden.

De game maakt gebruik van de engine die geïntroduceerd is in Pokémon X en Y. Een volledige 3D-wereld staat op je te wachten. Op zich ziet dit er al prima uit, maar voor degene die Ruby of Sapphire heeft gespeeld, is het helemaal genieten. Overal is het nostalgie ten top. Op een gegeven moment moest ik zelfs mijn oude spel erbij pakken, puur om de details, nieuwigheden en veranderingen in de wereld goed mee te kunnen krijgen. Het spel ziet er prima uit en blijft voor het grootste gedeelte erg trouw aan de originele spellen. Gelukkig is de wereld geen 1:1 kopie.

Omega Ruby Gym

Neem Mauville City. In Ruby en Sapphire was dit een stad als alle anderen: markt hier, Pokémon Center daar, ergens nog een gym en klaar. In Omega Ruby en Alpha Sapphire is de hele stad onder handen genomen en is nu eigenlijk één groot overdekt winkelcentrum. Het is geweldig om te zien dat ook bij een remake nog steeds aanpassingen plaats kunnen vinden. Zelfs voor de veteranen van de serie is er dus nog genoeg nieuws te zien en mee te krijgen.

Het gebruik van de nieuwe engine heeft wel één nadeel: er is niet aan gesleuteld en de engine is dus nog steeds niet geoptimaliseerd. Problemen die bij X en Y aanwezig waren, zoals framedrops tijdens gevechten en het niet overal toestaan van 3D-effecten, zijn nog steeds aanwezig. Met een paar jaar extra tijd hadden Nintendo en Gamefreak hier wellicht meer aan kunnen sleutelen. Het is slordigheid in een anderzijds unieke en mooie game.

Ook zijn er een flink aantal nieuwe features toegevoegd, waarvan de grootste de DexNav en Soar zijn. De DexNav maakt het gemakkelijk om unieke Pokémon te vinden. Het geeft aan welke Pokémon er in een bepaald gebied zijn door middel van silhouetten en plaatjes op het onderste scherm. Zo nu en dan kunnen er Pokémon verschijnen in het gebied. Deze zitten verstopt in het gras, waar je enkel een schaduw of staart van kunt zien. Door op dit moment de DexNav te activeren, kun je informatie achterhalen van deze Pokémon. Welk level is de Pokémon, heeft hij een unieke aanval of item bij zich, welke vaardigheid heeft de Pokémon en hoe hoog is zijn IV-level? Hoe vaker je een Pokémon tegenkomt, des te meer informatie kom je te weten en des te beter zullen de stats zijn. Een geweldige toevoeging, want het maakt het zoeken van unieke Pokémon eenvoudiger en hiermee het fokken een stuk toegankelijker.

Omega Ruby Soar

De andere grote nieuwe toevoeging is Soar. Dit kun je het beste zien als een sterk verbeterde Fly (die overigens ook gewoon in de game aanwezig is). Met Soar is het mogelijk om op de rug van een Pokémon te zitten en over de wereld heen te vliegen. Het unieke hieraan is dat je niet meer verplicht wordt om te vliegen naar een stad. Met Soar kun je overal ter wereld landen, dus ook voor een grot of op een specifieke route. Daarnaast kun je met Soar speciale Mirage Spots vinden, waar legendarische Pokémon te vinden zijn. Het is een heerlijke toevoeging, net als de DexNav, en laat zien dat er nog genoeg ruimte is voor nieuwe ideeën in de langlopende Pokémon-franchise.

Gelukkig zijn er veel elementen uit Ruby en Sapphire ook terug. De Pokémon contests zijn terug, waarmee je door een serie van tactiek en presentatie zo veel mogelijk punten moet scoren. Voor mij waren deze contests altijd de leukste toevoeging in deze specifieke vorm. Ter gelegenheid van de terugkeer van deze modus, kun je ook een Cosplay Pikachu ontvangen. Deze kan zich kleden als rockster, professor en meer. Een grappige toevoeging, aangezien hij altijd in deze outfits te zien is (dus ook in gevechten). Daarnaast heb je weer de oude vertrouwde keuze uit de Mach Bike (snelheid) en Acro Bike (langzamer, maar met ‘stunts’).

Cosplay Pikachu

Het mooiste wat terugkeert, zijn echter de Pokémon zelf. Ik heb Makuhita, Taillow, Mudkip, Aron, Zigzagoon, Poochyena en veel meer in het wild gemist. Het voelt als een eeuwigheid geleden dat ik deze Pokémon in het wild ben tegengekomen (wat feitelijk ook zo is, aangezien Ruby en Sapphire ruim elf jaar oud zijn). Het is heerlijk om ze weer tegen te komen, te vangen en op te voeden. Het grootste voordeel hieraan is natuurlijk dat het vullen van de Pokédex weer een stuk eenvoudiger wordt, omdat je makkelijker toegang hebt tot meer Pokémon. En het gaat er uiteraard nog altijd om, om ze allemaal te vangen!

Ik zou nog uren kunnen doorgaan over de pracht en praal van de game, de nieuwe Mega Evolutions en de terugkeer van secret bases. Het feit blijft dat de grafische upgrades duidelijk indrukwekkend zijn. De muziek is heerlijk nostalgisch en toch veel beter, de Pokémon zijn aantrekkelijk en nieuwe functies verrijken de ervaring. Als het enige minpunt de niet vlekkeloos lopende engine is (waar je lang niet altijd last van hebt), dan staat er gewoon een dijk van een game. Voor iedere Pokémon-fan een must-have en voor elke andere RPG-fan een hele dikke aanrader.

Cijfer
  • Nostalgie ten top
  • Nuttige nieuwe functies