CD: UNKLE - War Stories
Step 2: Grab the box with the sliding end facing away from you and shake it hard for a couple of minutes.
Step 3: Once the inner case slides out a bit, grab it and pull.
Klinkt mysterieus, niet? Is dit een nieuwe manier om een pinautomaat te kraken? Of een geheime ingang in je videogame? Nee hoor, het is blijkbaar de manier om je UNKLE limited edition exemplaar van War Stories uit het vacuümgetrokken doosje te kunnen krijgen zonder het te beschadigen.
Maar je hebt uiteraard nog de gewone editie, weliswaar ook een mooi innovatief doosje, maar wel makkelijk te openen zodat er daadwerkelijk geluisterd kan worden.

UNKLE bestaat nog steeds uit James Lavelle en Richard File. In zijn beginperiode wisselde Lavelle nogal eens van partner, eerst Goldsworthy en daarna DJ Shadow. Met de laatste bracht hij zijn tot nu toe mooiste werk uit: 'Psyence Fiction'. Hieraan werkten onder andere Thom Yorke, Richard Ashcroft, Jason Newsted en Mike D nog mee. Voor het derde UNKLE album is ook versterking opgeroepen. Josh Homme (Queens of the Stone Age), Ian Astbury (The Cult), 3D (Massive Attack), The Duke Spirit, Autolux en Gavin Clark (Clayhill) rollen ditmaal voorbij tijdens de aftiteling. En Chris Goss stak nog eens een helpende hand uit bij het produktiewerk. Geen misselijke collaboraties dus, maar wat levert het op?
Zoals gewoonlijk voor Lavelle is de creatie divers. Divers van invloeden, genres en instrumentarium. Soul, eighties, rock, lounge en funk drijven voorbij gedurende deze tocht door de kanalen van UNKLE's muzikale grachten. Moby sound-a-likes worden afgewisseld met korte Zita Swoon referenties en ZZ Top riffs. Duistere synths banen de weg vrij in 'Chemistry' zodat de versnelde percussie het over kan nemen. Electrosoundscapes worden bezaaid met industriële gitaren. Vertraagde discobeats gaan de symbiose aan met een dronische bass, samenzang en owoowoos in 'Hold My Hand'. Josh Homme wordt op 'Restless' ondersteund door een funky beat, handclaps en een botervette basslijn terwijl Ian Astbury het op de single 'Burn My Shadow' moet stellen met wat upbeat electronica. Zijn diepe stem is de stilte voor de storm, de bezinning voor de eruptie in deze oldstyle Moby-kloon.

Het album kent enkele intrigerende momenten, vooral als Lavelle en consorten de duistere kant en de diepte opzoeken. Tracks als 'Price You Pay' en 'Persons & Machinery' laten de aandacht verslappen, maar de eerder genoemde nummers en het Lou Reed-achtige 'When Things Explode' (ook met Astbury), en het artwork van 3D in de inlay maken erg veel goed.
Label Sur A Datum: 28 juni 2007 Waardering:





Techno revolutions / Advanced technology / Enter the computer / Robotic factories
Brand new innovations / Brand new ideas / Changes all around us / The future is here
4 sterren ben ik het wel mee eens. Moest in het begin even wennen aan de 'nieuwe' UNKLE sound, maar als je even doorbijt dan is het een weer een sterk staaltje vakwerk. Op de Japanse uitgave staat een extra track genaamd Misstress, met Alice Temple, wat mij betreft de beste track is! Wat een gaaf nummer is dat zeg! Ook de zang van Lavelle stelt niet teleur. Prima ceedeetje dus. En ik ben zeker een uur bezig geweest voordat ik de cd uit de vervloekte cover had! foto
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
Die Psyence Fiction samenwerking eerder, was mij erg goed bevallen en tot nog toe alle albums van DJ Shadow alleen ook.
Ik moet maar eens rondkijken voor the Outsider dan
al zitten die op het vmbo, ze denken in ieder geval logischer dan goofup.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken