CD: Kaiser Chiefs - Yours Truly, Angry Mob

"We are the angry mob! We read the papers every day. We like who we like, we hate who we hate, but we're all so easily swayed"

Deze zinnen gaan later dit jaar uit volle borst gescandeerd worden door uitzinnig publiek op vele festivals en in concertzalen. De zinnen maken deel uit van het sleutelnummer op 'de moeilijke tweede' van een band die qua populariteit rigoreus explodeerde in de laatste twee jaar: Yours Truly, Angry Mob van de Kaiser Chiefs.

De verwachtingen zijn na het succesvolle Employment torenhoog gegroeid. Fans werden ongeduldig omdat ze live al bijna twee jaar dezelfde nummers voorgeschoteld kregen en de pers zat bovenop de band als er aanwijzingen waren naar muzikale noviteiten van de Chiefs.

Beetje bij beetje werden er eind vorig jaar nieuwe nummers tijdens de live shows prijs gegeven en ook bracht de band de single Ruby uit. Die was zoals men had verwacht; aanstekelijk, energiek, simpel in het gehoor en makkelijk te onthouden. Dat was ook voornamelijk het geluid van de Kaiser Chiefs ten tijde van Employment. Dit geluid wordt slechts gedeeltelijk voortgezet op het nieuwe album, er wordt een stuk minder ge-ohooohd en gelalalalaaad. De nummers Heat dies down, High Royds en Retirement passen nog perfect in de lijn van het debuutalbum. Maar uit het overige materiaal moet de groei van de band duidelijk worden. Angry Mob is veruit het beste nummer van de plaat (door de geniale toonwisseling op het eind en de anticipatie die wordt opgebouwd) en kan wel eens een heus KC 'anthem' worden. Daar tegenover staan saaiere en wel erg eenvoudige nummers als I Can Do It Without You en My Kind of Guy, typische opvultracks zonder veel inhoud.

Toch kan Yours Truly, Angry Mob gezien worden als een waardige opvolger. De composities zijn over het geheel gegroeid en de afwisseling is groter waardoor het een interessanter geheel vormt. Instant hitsingles worden afgewisseld door bijvoorbeeld het Dylaneske Boxing Champ of het aanzwellende Try Your Best. Hierdoor zal het voor sommigen even wennen zijn, maar het album is dan ook een ware groeiplaat. Door de meer uitgebreide en gelaagde composities en hoeveelheid tempowisselingen heeft het een tijdloos karakter gekregen en past het toch nog perfect in de Kaiser Chief stijl.

Label: Universal Music Releasedatum: 23 februari 2007