DVD: Waltz

"De ondergang van een circusfamilie" zo kopt de ondertitel van de populaire TV-serie van de VPRO, NPS en de VARA. Het grootste deel van de verhaallijn wordt hier al mee verraden maar de manier waarop het doek voor het circus valt, het overtuigende spel van de fantastische cast en het einde blijven nog even geheim. Van deze serie, die op 10 november startte op Nederland 2, is nu een dvd-box verschenen waarop alle zeven afleveringen en enkele extra's te zien zijn.

Een circus laten overleven in dit digitale tijdperk is een hels karwei, de enkele circussen die dit land nog telt bewijst dit. Wereldcircussen met grootse acts kunnen nog overleven, maar kleinere ondernemingen hebben het zwaar. Zo ook het 'internationale' circus Waltz, gerund door de patriarch van de familie, de oude Willy Waltz. Hij en zijn drie zonen moeten alle zeilen bijzetten om hun hoofd boven water te houden. Willy's jongere vriendin, de Poolse roadcrew, zijn ex-vrouw en Spartacus vergezellen de familieleden op de queeste naar glorie waar Willy nog steeds heilig in gelooft. Zijn drang naar succes staat loodrecht op de helling waar het circus zich op bevindt. Tegenslagen stapelen zich op en bij Willy wordt een hersentumor geconstateerd. Hoe moet het met het circus, nemen zijn zonen het over om de succesvolle familietraditie alsnog voort te zetten?

De serie is een imposante vertoning, zeker voor Nederlandse standaard. Het verhaal zit ondanks zijn eenvoudige rode draad erg goed in elkaar, de cinematografie is prachtig en schept een mistroostigheid die het script goed ondersteunt. Het acteerspel van onder andere Aart Staartjes (Willy) en zonen Theo Maassen, Koen Wouterse en Barry Atsma is hoogstaand en de afwisseling van verdriet, humor, melancholie en ironie wisselen elkaar mooi af. Onder de extra's die bestaan uit onder andere enkele interviews en 'achter de schermen' zijn een leuke toevoeging op de box. Op vele punten is deze dvd-box dan ook een genot voor het oog en zeker een aanrader voor de liefhebber van speciale Nederlandse TV-series. Waltz toont een beeld van hedendaagse onderwerpen die verstrengeld raken met de nostalgie en de tragedie van het circusleven.

Label: Warner Releasedatum: 13 december 2006
Kijkwijzer: Waardering: