Dead Rising 2
Gespeeld op de PlayStation 3
Ook verkrijgbaar op de Xbox 360 en pc
Met Dead Rising gaf Capcom ons de ultieme B-movie horrorgame. Het hele concept, duizenden zombies in een groot winkelcentrum, was schaamteloos gejat van Dawn of the Dead. Dat maakte de game er niet minder leuk om, sterker nog, het afslachten van zombies was nog nooit zo leuk. In Dead Rising 2 is de opzet nog precies hetzelfde, alleen zijn we nu verhuisd van een gigantisch winkelcentrum naar Fortune City met nog meer zombies. Zorgt dit voor nog meer pret? Of is Dead Rising 2 al snel een hersenloze ervaring?
In Dead Rising 2 volgen we het verhaal
van Chuck en zijn dochtertje. Zijn kleine meid is gebeten door een zombie. Om er voor te zorgen dat ze niet een klein hersenloos monstertje wordt moet hij haar ieder dag het medicijn 'zombrex' toedienen. Dit is een duur goedje en Chuck sprokkelt het geld ervoor bij elkaar door deel te nemen aan de zombieslachtshow 'Reality is
Terror'. Na de show wordt er een terroristische aanslag
gepleegd wat een zombie-uitbraak tot gevolg heeft. De
schuld wordt in de schoenen van Chuck geschoven en aan hem de taak om
binnen 72 uur (zo lang duurt het voordat het leger de overlevenden uit
het getroffen gebied komt redden) zijn onschuld te bewijzen.
De tijd dringt
Dead
Rising 2 bewandelt op het gebied van gameplay en opbouw dezelfde weg
als zijn voorganger. Je werkt het verhaal af dat is opgebouwd uit
hoofdstukken. Het verhaal bestrijkt een tijdsperiode van 72 uur. Iedere
gebeurtenis vindt plaats in een bepaald tijdsvlak, ben je te laat op de
plek van bestemming of met het afronden van een gebeurtenis dan loopt
het verhaal spaak en kun je je onschuld niet meer bewijzen. Dit is echter geen 'game over', je kunt gewoon de
virtuele 72 uur uitspelen en je vermaken met de nevenactiviteiten. Hoe je de 72 uur ook vol maakt, je krijgt altijd een einde.
Tijdens
het spelen krijg je constant berichten via je telefoon waar je overlevenden of
psychopaten kunt vinden. Voor het redden van overlevenden en het
uitschakelen van gekken, net als voor het doden van zombies, krijg je
Prestige Points (PP), die te vergelijken zijn met experience points. Na
het behalen van een bepaald aantal PP stijg je in level, waardoor je
nieuwe vaardigheden krijgt en alsmaar sterker wordt. In totaal kun je
groeien tot level 50.
Het redden van mensen is trouwens een minder
irritante bezigheid dan in het eerste deel, waarin de personen die je
mee op sleeptouw nam vaak achter objecten bleven hangen of zich doodleuk
midden in een horde zombies nestelden. Computergestuurde personages
volgen je nu stukken beter en staan zelfs redelijk hun mannetje met een
wapen op zak. De psychopaten die je gedurende het spel tegenkomt zorgen voor een behoorlijk uitdaging en soms is een goede tactiek
nodig om ze te verslaan.
Teddyberen en honkbalknuppels
De
spelwereld is bezaaid met voorwerpen waarmee je zombies te lijft kunt gaan. Bankjes, gitaren, hamers, teddyberen, waterpistolen,
je kunt het zo gek niet bedenken of het is als wapen te gebruiken.
Natuurlijk zijn er naast alle ‘huishoudelijke’ voorwerpen genoeg echte
wapens, zoals zwaarden, messen en geweren, te vinden. Nieuw zijn de
combo cards, deze kaarten laten zien hoe je van twee voorwerpen een
krachtig wapen maakt. Als je de benodigde voorwerpen hebt kun je deze in
een werkplaats, die her en der zijn verspreid, samenvoegen. Sommige
wapens zijn hilarisch, zo is een boormachine te combineren met een emmer
om een drill-emmer te maken. Zet deze op het hoofd van een zombie en
kijk hoe zijn hoofd aan stukken wordt geboord. Of wat te denken van een geweer gemaakt van loden pijpen en vuurpijlen; de gekste combinaties
zijn mogelijk. Het is niet alleen leuk deze wapens te gebruiken, ze geven je tevens meer PP als je een zombie doodt.
Her en der vind je ook enkele voertuigen, zoals
auto's en motoren, waarmee je lekker door de zombies
kunt crossen. Verder zijn er rolstoelen en andere karretjes te vinden waarmee
je door een menigte kunt rossen, wat soms uiterst grappige resultaten
oplevert.
Plaspauze
Het save-systeem van het eerste deel
is wederom aanwezig, wat niet bij iedereen in goede smaak zal vallen.
Om te saven moet je naar een toilet lopen en er is verder geen autosave
functie. Dit in tegenstelling tot veel spellen van tegenwoordig die
automatisch een savegame maken of waarin je op ieder gewenst moment je spel
kunt op slaan. Het nadeel hiervan is dat wanneer je een tijd hebt
gespeeld zonder een ‘bathroom break’ te nemen en je legt het loodje, je
vaak een heel stuk opnieuw moet spelen.
Terror is Reality
Nieuw
is de multiplayer, waarin je een deelnemer bent in Terror is Reality.
Deze lugubere spelshow bestaat uit een aantal minigames, waarin vier
deelnemers strijden om de meeste punten. Zo heb je 'Zomboni', waarin je
met een grote zombiemaaier de levende doden overrijdt om hun bloed te
oogsten en dit vervolgens in de mond spuiten van de poppen langs de
arena. Een ander onderdeel is 'Stand up zomedy', hierin moet je zombies
belachelijk maken door bloempotten op hun hoofd te planten en ze aan te
kleden met tutuutjes. In totaal zijn er acht verschillende minigames.
Tijdens een partij speel je vier onderdelen, met als laatste evenement 'Sliceycles', waarin je met een motor door de zombies scheurt. De punten die je behaalt tijdens de multiplayer worden
omgezet in geld, dat je kunt gebruiken tijdens de story-modus. Dus naast
dat de multiplayer een zeer geslaagde toevoeging is, draagt het tevens
bij aan je singleplayer game.
Daarnaast is het mogelijk om samen met
een vriend of vriendin de singleplayer modus te spelen. Op ieder
gewenst moment kan deze zich toevoegen aan jouw game. Verhaaltechnisch
heeft je medespeler geen invloed. Je speelt wel samen, maar ieder speelt zijn eigen
game. Het voordeel van samenspelen is dat je elkaar kunt redden, mocht je partner bijna het leven laten.
Opgepoetst
Grafisch is Dead Rising 2 een
opgepoetste versie van het eerste deel. De omgeving is kleurrijk,
divers en gevuld met objecten die je als wapens kunt gebruiken. Net als
in Dead Rising zijn er veel winkels, maar daarnaast zijn er casino's,
hotels en een ondergronds gangenstelsel. Het aantal zombies op het
scherm is ditmaal nog indrukwekkender; er staan soms letterlijk
duizenden zombies voor je neus. De diversiteit in de zombies lijkt
tevens wat groter dan in het eerste deel. Er is een dag- en nachtcyclus
en de sfeer maakt een duidelijke omslag wanneer de zon onder gaat.
Overdag is het bijna een gezellige boel tussen de zombies, maar in de
nachtelijke uurtjes is het toch een beetje griezelig.
De
verschillende psychopaten die je tegenkomt zien er krankzinnig uit met
allen een gestoorde blik in hun ogen. Toch kan het spel zich niet meten
met de werkelijk grafische toppers van de laatste tijd. De schaduwen
zijn wat slordig, de personages bewegen soms onnatuurlijk en het oogt
hier en daar wat verouderd.
De muziek weet vaak een prima cheesy en
bijna vrolijk sfeertje neer te zetten; gezellige achtergrondmuziek
terwijl jij je een weg baant door de grommende en kreunende zombies met
behulp van een kettingzaag. Uiteraard voert het geluid de spanning soms
flink op met wat zwaardere deuntjes. Het 'acteerwerk' past zo in iedere horrorfilm en doet dus precies wat het moet doen.
Conclusie
Dead
Rising 2 doet weinig anders dan zijn voorganger. Toch is het een
geslaagd vervolg dat garant staat voor veel uurtjes speelplezier. De
manier waarop je zombies te lijf kunt gaan is nog origineler dan voorheen en de combo-wapens zijn vaak hilarisch. Daarbij is de multiplayer een prima
toevoeging die zeker voor de nodige lol gaat zorgen. Jammer dat het
lichtelijk vervelende save-systeem niet is aangepast, maar dit mag de
pret (net als bij het eerste deel) niet drukken. Iedereen die Dead
Rising met plezier heeft gespeeld gaat ongetwijfeld een goede tijd
tegemoet met Dead Rising 2.
Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Originele Wapens
- Save-systeem
+ Zombies doden blijft leuk
- Weinig nieuws t.o.v. eerste deel
+ Geinige multiplayer
- te veel laadschermen