CD/DVD: Annihilator - LIVE at Masters of Rock

Op de voorkant van de nieuwe live cd/dvd van de Canadese thrash metal formatie Annihilator staat niemand minder dan Jeff Waters afgebeeld. Met zijn kenmerkende rode Flying V-gitaar om de schouders, treffen we hem, half gebogen, op de rand van het podium aan. Op de achterkant staat vermeld: 'produced by Jeff Waters', maar dat is niet alles, ook de 'live audio' is 'mixed & mastered by Jeff Waters'. Had ik Jeff Waters al genoemd? Jeff Waters is Annihilator, en Annihilator is Jeff Waters, een metal grootheid van het eerste uur!

Sinds de oprichting in 1984 versleet de band maar liefst 26 bandleden. Sinds 2005 kent de band eindelijk weer een steady bezetting met naast Jeff, zanger/gitarist Dave Padden, bassist Dave Sheldon en drummer Tim Ahoff. Deze derde liveregistratie, na die uit 1996 en 2004, is daarom geen overbodige. Het geeft goed weer hoe de band er na 25 jaar voor staat. De show vangt dan ook aan daar waar het ooit begon, namelijk met het instrumentale intro 'Crystal Ann' van het debuut 'Alice in Hell' uit 1989. Dan geeft Jeff een scheur op zijn gitaar, en zet vervolgens de beuker 'King of the Kill' in. Na nieuw werk, zoals het Pantera-achtige 'Operation Annihilation' en 'Clown Parade' komen de betere songs uit het verleden voorbij. De grootste klassieker, 'Alison Hell', wordt een beetje 'opgepimpt' met wat extra noten zodat de spanning erin blijft. In totaal knallen (inclusief het intro) 14 prima live gespeelde metalliedjes uit je speakers. Het is kwalitatief zeker hoogstaand, maar de band sleept dan ook niet voor niets elk jaar weer ergens een prijs in de wacht. Na de toegift, 'Shallow Grave' ('a real hardrocksong' aldus Jeff), zit de show erop.

Platenmaatschappij SPV trakteert de ware fans ook op een luxe versie. Je kunt het concert namelijk tevens op een dvd bekijken. Wanneer je die koopt, zit de reguliere cd ook fijntjes in het doosje! Op de beeldregistratie is goed te zien hoe Jeff nog steeds als een jonge hond over het podium huppelt. Het impliceert de sterke rol van Padden als zanger, die het mogelijk maakt dat Jeff zijn capriolen rustig kan uithalen. Ondertussen gaan 30.000 Tsjechen compleet uit hun dak. De dvd duurt ongeveer tien minuten langer dan de gewone cd, omdat de beelden, waarop Waters iets met motherf*ckers naar het publiek roept, er niet uit zijn geknipt. Ook het moment, dat alle lampen doven en Jeff's gitaar licht gaat geven in het donker, is leuk om te zien. Jammer genoeg bevat de dvd, naast het concert zelf, geen extra's zoals backstage shots of een interview. Maar een echt minpunt vind ik het artwork. Zowel op de gewone als de luxe uitvoering staat niet eens vermeld waar en wanneer het concert is opgenomen. Voor de goede orde, het Masters of Rock festival 2008 vond plaats op 11 juli te Vizovice in Tsjechië. Verder vermeldt de tracklisting 'King of the Hall' in plaats van 'King of the Kill'. En waarom heet 'Crystal Ann' slechts 'intro'? De eindredactie lag duidelijk niet in handen van Jeff Waters. Genoeg over dit alles, het gaat uiteindelijk om de muziek. Bovendien heeft SPV de blunders al toegegeven.

LIVE at Masters of Rock is voorlopig de laatste release van Annihilator bij SPV. De crisis zorgt ervoor dat de heren op zoek moeten naar een ander label. Dat hoeft niet al te lang te duren. Met dit album zijn ze nog steeds 'in the picture' en laten ze horen dat hun metal springlevend en tijdloos is. Voor fans is het verplichte kost, voor de leken een uitstekende kennismaking met één van de betere metal acts aller tijden.

Tracklisting
1) Intro
2) King Of The Kill