CD: Wheel - Moving Backwards

Het Finse Wheel wordt de laatste jaren getipt als grote nieuwe naam binnen de progressieve metal scene. Na twee eigen beheer EP’s is deze week het officiële debuut Moving Backwards verschenen. Maakt de band de verwachtingen waar?

Om maar met de deur in huis te vallen, voor obsessieve Tool-fans is het zo nu en dan doorbijten. Die band heeft inmiddels met haar eigenzinnige sound een complete nieuwe lichting bands beïnvloed. Wheel hoort daar dus ook bij. Gedurende het album komen er dus wel herkenbare passages voorbij. Het gelijknamige nummer ‘Wheel’ heeft daar helaas het meeste last van. Hier worden wel erg veel stukjes uit diverse Tool nummers tot één geheel gesmeed. Dat is natuurlijk ook knap, maar niet zo creatief. Hoewel het afsluitende ‘Lacking’ een iets meer eigen gezicht laat zien, is de vergelijking met Tool al snel gemaakt. Het stemgeluid en de zangtechniek van James Lascelle lijken wat dat betreft ook al veel op hun zanger Maynard James Keenan. Overigens is Lascelle een Engelsman die naar Finland is verhuisd.

Na deze kritiek, op de eerste plaats complimenten voor de speelvaardigheden van deze band. Om dit allemaal te kunnen spelen, moet je wel wat in je mars hebben. Daarnaast staan er zeker boeiende nummers op dit album. De opener ‘Vultures’, dat bijtend als een song van de Deftones begint, klinkt lekker bombastisch en heeft wel wat dark ambient in zich, zoals het Engelse Antimatter het gebruikt. Deze sound wordt vooral op ‘Tyrant’ prima uitgewerkt. Het is misschien wel het beste nummer van de cd. Ook ‘Up The Chain’ kan goed bekoren. Het is frisse heavy metal die wel wat weg heeft van Baroness. Ook dit is een positieve vergelijking.

Het instrumentale ‘Skeletons’ is best goed door te komen, maar toch had ik liever nog een volwaardig nummer met zang gehoord. Maar omdat je niet alles kunt hebben in het leven, kan ik er vrede mee hebben dat deze keuze is gemaakt. Tot slot is ‘Where The Pieces Lie’ het nummer met de meeste tempowisselingen en steekt het zeer ingenieus in elkaar. Bij sommige stukken is het zo loodzwaar dat je speakers het flink te verduren krijgen. Aan de ene kant zou hier de kritiek kunnen zijn dat dit nummer weer wat te veel op A Perfect Circle, een ander band van Keenan, lijkt. Maar aangezien het laatste album niet een dergelijk nummer met zoveel ballen bevat, kun je ook zeggen dat Wheel gewoon de draad goed heeft opgepakt.

Ja, Moving Backwards is best een indrukwekkend debuut. Wheel zou het stuur alleen wat meer naar andere richtingen kunnen sturen, zodat ze minder met Tool kunnen worden vergeleken. Of het live ook zo strak wordt gespeeld, kun je volgende maand gaan waarnemen. Wheel speelt 22 maart a.s. op het Prognosis Festival in Eindhoven en een dag later in de Q-Factory in Amsterdam.