Film: The Life Aquatic with Steve Zissou

Wie kent hem niet, Jacques Cousteau met zijn wondere onderwaterwereld? Vooral zijn manier van vertellen, die de beelden nog magischer maakten. Steve Zissou (Bill Murray) is ook zo’n avonturier. De wereld hing aan zijn lippen en hij heeft zelfs een kinderfanclub. Hing ja, want de laatste tijd willen zijn films niet meer zo boeien. Het leven kruipt aan hem voorbij, de glorie van weleer is geheel verdwenen. Daarvoor zijn grote financiële problemen in de plaats gekomen. Als dan zijn beste vriend ook nog wordt opgegeten door een mysterieuze haai, lijkt het allemaal niet erger te kunnen worden. Dus komt er nog een zwangere journaliste aan boord, een mogelijke zoon verschijnt ten tonele, wordt hij middels een stroman aan boord in de gaten gehouden door de bank en verlaat zijn vrouw hem om bij zijn grootste concurrent terecht te komen, Alistair Hennessey (Jeff Goldblum), een gladde ehm, gladjakker. Teleurgesteld in het leven maar vooral in zichzelf, wil Steve nog één ding doen in zijn leven en dat is het vinden en doden van die mystieke "Jaguar"-haai. Uiteindelijk vindt de jacht vooral boven water plaats en wordt er heel wat anders gedood...

The Life Aquatic

Zo, dat hebben we vast gehad, maar hoe is de film nu eigenlijk? Het is geen volledige comedy of parodie. De film levert geen aaneenschakeling van lachsalvos, maar een constante glimlach. Kleine maffe accenten en lachwekkende situaties maken deze film. Zo loopt het hele team op overstock van Adidas Zissou, wat nu gegarandeerd een hit gaat worden. Er is zelfs een petitie opgestart, al gaan er ook geluiden dat dit zelfs een knipoog is naar de rage rondom bijvoorbeeld de veterloze Run DMC schoenen of de Beasty Boys outfits. En er zit animatie in de film. Oei. Wees gerust, het is beperkt tot het tot leven toveren van het meest maffe zeeleven, waaronder de eerder genoemde "Jaguar"-haai. Dat het nep is, valt nog niet eens zo op, vooral omdat de film de sfeer van Cousteau uitstraalt. Er wordt wel degelijk bewust mee gespeeld, zoals ook de dwarsdoorsnede van het schip de Belafonte. Meteen weer een goed voorbeeld van de gekkigheid in de film. Dat schip is namelijk van alle noodzakelijke dingen voorzien, zoals een onderwaterobservatorium en een "high tech"-laboratorium, maar ook een sauna.

The Life Aquatic

Dit samenraapsel van karakters neemt je mee op een avontuur en dat is maar goed ook. Helaas moet de film het namelijk niet hebben van diepgang tussen de karakters. Schrijnend voorbeeld is de relatie tussen papa Zissou en zijn mogelijke zoon. Emoties komen gewoon nergens in de film goed bovendrijven, of beter gezegd, worden nergens door regisseur Wes Anderson goed uitgebuit. Het lijkt er eerder op dat het wel leuk leek zo’n verstoorde vader-zoon relatie te gebruiken, zoals ook het zwanger zijn van de journaliste verder niets toevoegt. Gebruik het, of laat het weg. Nu is het alleen maar storend. Of zou ook dit weer een knipoog zijn? Op het moment van een serieus interview, verschijnt er immers achter Zissou een orca die volop zijn best doet om in beeld te komen. Het is dat Kopspijkers niet bekend is in het buitenland, anders had ie ook nog een bordje bij zich!

The Life Aquatic

Uiterst vermakelijk zonder dat je kramp krijgt van het lachen. De één vindt het waarschijnlijk maar een magere film en kan beter naar Team America gaan (waarmee ik niet wil beweren dat die film slecht is, in tegendeel!), de ander zit van begin tot het eind met een glimlach van oor tot oor. Feelgood movie voor volwassenen. Over de vraag of het nu een parodie is of juist een eerbetoon, zullen de meningen verschillen, maar er valt volop te genieten. Het zegt genoeg dat zulke grote namen zich aan deze film hebben willen verbinden, zoals Willem Dafoe als emotioneel labiele Oostenrijker, Jeff Goldblum (The Fly) en uiteraard ook Bill Murray. Willem Dafoe is geweldig als labiele nichterige Duitser Claus, al is hij zelfs maar een sidekick. Zelfs de soundtrack is opmerkelijk, gevuld met vooral David Bowie klassiekers, maar dan acoustisch uitgevoerd in het Portugees. Niet op de soundtrack, wel in de film komt zelfs Space Oddity voorbij in een geweldige scène die mij weer een paar lachrimpels heeft bezorgd. Tijdens het aftellen, verschijnt er achter de matroos... Ach, ga zelf maar kijken!

GenreKomedie/Avontuur/Actie
Lengte118 minuten
RegieWes Anderson