Boek: Jim Dwyer en Kevin Flynn - 102 minuten

'102 minuten' vertelt het verhaal van de strijd om te overleven in het World Trade Center door de ogen van degenen die zich in de torens bevonden. De auteurs maakten voor 102 minuten gebruik van interviews, opgenomen telefoongesprekken, e-mails en radioberichten van de reddingswerkers.

Voor buitenstaanders waren de Twin Towers twee torens. Voor de duizenden mensen die hier werkten, was het veel meer dan dat. Het was hun kantoor, de plek waar ze dagelijks kwamen en waar ze vrienden, kennissen en collega's hadden. In bepaalde delen van het boek kijk je als het ware mee in enkele van de vele kantoren die het WTC rijk was. De medewerkster die als eerste op kantoor is, zodat ze zich rustig klaar kan maken voor de nieuwe werkdag. Kopje koffie, sportschoenen verruilen voor pumps, computer opstarten... Doordat de hoofdstukken een duidelijke tijdsaanduiding hebben, zie je als lezer het naderende onheil al aankomen. Het boek beslaat, zoals beloofd, de 102 minuten die tussen het moment dat het eerste toestel het WTC raakte en het instorten van de torens zaten. Veel personen worden met naam en achtergrond genoemd, soms zelf met foto, zodat je vaak denkt 'Oh, als die het nou maar redt!'. Heel soms vergeet je zelfs bijna dat het hier om een waargebeurde ramp gaat, en kun je oprecht boos worden als blijkt dat 'the good guy' het niet zal halen. Op andere momenten echter krijg je pagina's lang niets anders voorgeschoteld dan technische details over het WTC, al dan niet nageleefde vergunningen en de slechte verhoudingen die de politie en brandweer van oudsher hebben. Allemaal heel relevant om te kunnen verklaren waarom bepaalde dingen op 11 september liepen zoals ze gelopen zijn, maar voor een gemiddelde lezer niet altijd even interessant.

Het boek staat niet alleen vol met heldenverhalen (het is tenslotte Amerikaans), er zijn ook zaken in te vinden die je vier jaar na dato nog razend kunnen maken. Zoals het verhaal van de groep plichtsgetrouwe medewerkers van een Japans bedrijf. Zij verblijven in de toren die als tweede geraakt wordt, en besluiten tot evacuatie over te gaan direct na de inslag van het eerste vliegtuig. Het ontruimingsplan hebben zij tot in den treure geoefend, en binnen no time staan zij dan ook keurig in de lobby, klaar om het WTC te verlaten. Een beveiligingsbeambte vertelt hen echter dat er in dit gebouw niks aan de hand is, en ze gewoon terug moeten gaan naar hun kantoor. Enigszins overrompeld geven zij, plichtsgetrouw als ze zijn, gehoor aan dit verzoek en zitten niet veel later weer netjes achter hun bureau, precies op de verdieping waar niet veel later het tweede vliegtuig in zou slaan...

'102 minuten' is een indrukwekkend, gedetailleerd verhaal over 11 september, gezien 'vanuit' het WTC. Geen verhalen over de daders, over Bush en de mensen in de vliegtuigen, maar puur een feitelijke beschrijving van de ramp zoals deze zich voltrok in het WTC. Het boek heeft indruk op me gemaakt, maar toch denk ik niet dat het voor het grote publiek echt geschikt is. De achtergrondinformatie beslaat meer pagina's dan de persoonlijke verhalen, waardoor het soms best droge kost is. Voor mensen met een grote interesse in het WTC en de aanslagen op 11 september is het zeker een aanrader, voor 'de gemiddelde Nederlander' had het boek denk ik iets minder achtergrondinformatie mogen bevatten.

Uitgever: Uitgeverij A.W. Bruna ISBN: 90 229 8980 1 Pagina's: 328